Volledig scherm
© ANP

Vervuilende scooters vanaf 2018 uit verkoop

De meest vervuilende tweetakt brommers en scooters worden vanaf 2018 uit de verkoop gehaald. Er mogen dan alleen nog maar brommers en scooters worden verkocht die aan de nieuwe Europese norm voldoen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer laten weten.

De knetterende tweewielers zijn tot duizend keer vuiler dan bijvoorbeeld een moderne bestelbus, schreven onderzoekers eerder in het wetenschappelijke tijdschrift Nature

Tweetakt verbrandingsmotoren lopen op een mengsel van benzine en smeerolie en hebben een slecht verbrandingsproces. Hierdoor stoten ze veel meer fijnstof uit dan andere motoren. Uit de uitlaat komen ook giftige gassen als benzeen. Nieuwe scooters hebben bijna altijd een schonere viertakt motor, of zijn elektrisch.

Eerder stoppen

Vanaf 2018 moeten alle nieuwe brommers en scooters voldoen aan de nieuwe Euro 4 emissie-eisen. Mensen die dan nog een oude tweetakt brommer en scooter hebben, kunnen daar gewoon op blijven rijden.

Eerder stoppen met de verkoop van deze vervuilende voertuigen heeft weinig zin, dat levert slechts 'minimale verbetering' van de luchtkwaliteit op, aldus Dijksma. Ook ziet ze niets in een inruilregeling waarbij vieze brommers en scooters financieel voordelig ingeruild kunnen worden voor een schone. Dit draagt volgens haar te weinig bij aan een schonere luchtkwaliteit en zou haar ministerie te veel geld kosten.

Bovag

Quote

De scooter is vele malen vervuilen­der dan een personenau­to of vrachtwa­gen

Anne Knol (Milieudefensie)

Volgens brancheorganisatie Bovag staan er momenteel nog tussen de 10.000 en 15.000 'vieze' brommers en scooters bij de dealers. ,,We zagen dit aankomen en hebben onze leden gewaarschuwd'', aldus een zegsman. Bovag hoopt dat ze tegen het einde van het jaar allemaal verkocht zijn. ,,Maar het is de vraag of dat lukt. Het verbod geldt voor heel Europa, dus je kunt ze ook niet exporteren'', voegde de woordvoerder toe.

De RAI Vereniging zegt 'verbijsterd' te zijn. Volgens de belangenbehartiger van fabrikanten en importeurs waren alle partijen nog in overleg met het ministerie en schaadt het besluit het vertrouwen van de markt. ,,In plaats van een milieusparend effect heeft dit besluit juist een nadelig effect op het milieu. Vreemd genoeg stond er nog een topoverleg gepland over dit onderwerp op het ministerie'', stelt voorzitter Steven van Eijck.

Milieudefensie is blij met het besluit van Dijksma. ,,Dit is een goede stap. We zien dit als een inhaalslag; de scooter is vele malen vervuilender dan een personenauto of vrachtwagen. Al jaren is geen beleid gevoerd, waardoor de oude, vieze scooters gewoon in de handel bleven'', aldus campagneleider Anne Knol.