Vierdaagse Nijmegen populairste evenement van Nederland
De Nijmeegse wandelvierdaagse is het populairste evenement van Nederland. Dat blijkt uit het Evenementen Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
,,Voor de gemiddelde Nederlander is de Vierdaagse Nijmegen het meest ideale evenement. Het jaarlijkse wandelfestijn is bij alle generaties populair. Ouderen zien het vooral als een zware prestatietocht in een gemoedelijke sfeer. Jongeren denken bij de Vierdaagse met name aan het feest er omheen. Maar iedereen is het erover eens dat dit het gezelligste evenement met de prettigste bezoekers is'', zegt merkadviseur Hendrik Beerda. De gelijktijdige Vierdaagsefeesten staan in de lijst van populairste evenementen op plaats vier.
Top-10 van populairste Nederlandse evenementen
1.(-) Vierdaagse Nijmegen
2. (2) Pinkpop
3.(1) SAIL Amsterdam
4. (4) Vierdaagsefeesten Nijmegen
5. (10) North Sea Jazz Festival
6. (3) Huishoudbeurs
7. (5) Lowlands
8. (13) Bevrijdingsfestival
9. (11) Vakantiebeurs
10. (9) TT Assen
Deze ranglijst is samengesteld aan de hand van drie factoren: naamsbekendheid, waardering en binding met het evenement. Tussen haakjes staan de posities van twee jaar geleden. Opvallend is dat de huidige nummer één in 2016 niet in de top-10 stond. ,,We vragen mensen spontaan om evenementen te noemen, toen werd de Vierdaagse veel minder genoemd dan nu. Erg opvallend.''
Huishoudbeurs
De Huishoudbeurs is in de actuele lijst gezakt naar de zesde plaats, volgens onderzoeker Beerda staat het evenement behoorlijk onder druk. De beurs trok afgelopen winter 212.000 bezoekers, dat zijn er 8.000 minder dan vorig jaar en zelfs 38.000 minder in vergelijking met 2016. ,,De Huishoudbeurs is nog steeds de populairste consumentenbeurs van ons land, maar moet wel uitkijken. Het begint al bij de naam, die is oubollig. Maar de formule begint ook sleets te worden. Hoogste tijd dat de organisatie maatregelen neemt en gaat vernieuwen'', aldus Beerda.
Gay Pride
Een andere opvallende conclusie uit het evenementenonderzoek is dat door een nieuwe naam de mening over de Gay Pride milder is geworden. Na de wijziging in Pride Amsterdam is de bekendheid weliswaar gedaald, maar hebben de ondervraagden meer sympathie voor het lhbt-festival. Onder de oude naam had de Gay Pride het imago van een ruig mannenfeest. Het evenement heeft volgens Beerda nu een warmer imago. Wel vindt het Nederlandse publiek Pride Amsterdam nog steeds het meest gewaagde én minst kwalitatieve evenement van Nederland.
De hoofdstad heeft zich overigens met nog meer topevenementen versterkt als belangrijkste evenementenstad. Als het gaat om de mooiste entourage voor een evenement, scoort Deventer het hoogst met het Dickens Festijn en de Boekenmarkt. Terschelling staat op de tweede plaats van mooiste locaties dankzij Oerol. De Amsterdamse grachten staan op brons tijdens het Grachtenfestival.
Noorderslag
Het Amsterdamse documentairefestival IDFA en het Groningse Eurosonic Noorderslag zijn de sterkste groeiers in de evenementensector.
Ondanks de moordende concurrentie ontwikkelen de meeste, grote cultuurfestivals zich positief.
De Gay Pride had het imago van een ruig mannenfeest. Dat is door de nieuwe naam wel veranderd
Een ruime meerderheid van de evenementen met een nationale uitstraling vindt in de Randstad plaats. De dominante positie van Amsterdam is in de afgelopen twee jaar verder doorgegroeid. Terwijl in 2016 vijftien van de vijftig topevenementen in Amsterdam plaatsvonden, zijn dit er nu zeventien. Utrecht is de tweede evenementenstad (met negen nationale topevenementen), gevolgd door Rotterdam (met zes).
Glow
De positie van vrijwel alle stadsfestijnen is sinds de vorige onderzoekseditie van 2016 verzwakt. Vooral het Fruitcorso in Tiel verliest in korte tijd veel aan populariteit. Grote uitzondering is het Eindhovense lichtfestival Glow. Twaalf jaar na de start staat het voor het eerst in de nationale top. De expositie van tientallen lichtkunstenaars wordt geroemd om zijn vernieuwende karakter. Ook wordt Glow gezien als het meest kindvriendelijke evenement, Opvallend is dat het Leidens Ontzet, dat al sinds 1574 de overwinning op de Spanjaarden viert én het einde van een hongersnood, ook in populariteit toeneemt.
Alle stadsfestijnen met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)
1. (1) SAIL Amsterdam
2. (2) Vierdaagsefeesten Nijmegen
3. (3) Pride Amsterdam
4. (4) Tilburgse Kermis
5. (6) Dickens Festijn Deventer
6. (9) Leidens Ontzet
7. (8) Fruitcorso Tiel
8. (-) GLOW
9. (10) Corso Zundert
Voor het onderzoek heeft Beerda 1.600 respondenten ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse evenementen onderzocht. Daarna is voor de vijftig meest genoemde evenementen in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Omstreden neuroloog Jan Bonte opgepakt voor lekken identiteit undercoveragenten
De omstreden neuroloog Jan Bonte is gisteren bij zijn woning opgepakt op verdenking van doxing. De 50-jarige coronascepticus uit Dalfsen (Overijssel) zou op sociale media de identiteit van één of meerdere undercoveragenten bekend hebben gemaakt. Zijn account op Twitter, gevolgd door bijna 25.000 mensen, is op last van de politie offline gehaald. -
PREMIUM
Verschillende boerenclubs, dezelfde boodschap: weg met het stikstofbeleid
We hebben het over ‘de boeren’, maar door welke organisaties laten zij zich vertegenwoordigen? En hoe staan zij in het steeds harder wordende stikstofprotest? We zetten er 4 op een rij. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
Grieken weer boos op Turken, nu over Turkse toerismecampagne met Griekse sfeer
De hoogoplopende ruzie tussen Griekenland en Turkije over de zeggenschap in de Egeïsche Zee heeft zich uitgebreid naar het toerisme. Ankara probeert vakantiegangers te verleiden tot een bezoek aan zijn zuidwestkust via reclamespotjes onder de naam TurkAegean. Dat schiet veel Grieken in het verkeerde keelgat.
-
PREMIUM
Boer Niels maakt zich zorgen over escalatie: ‘Lopen nu zo veel boeren met haat en woede rond’
De boerenprotesten worden steeds grimmiger, maar een groot deel van de Nederlandse boeren blijft thuis. Zoals melkveehouder Niels Wassenaar uit Leusden. ,,Met geweld los je het niet op.’’ -
PREMIUMEK
Drie voetbalsters over hun Leeuwinnen: ‘Natuurlijk droomde ook ik van profcarrière’
Voor de ruim 150.000 vrouwen en meisjes die elk weekend zelf op het voetbalveld staan, zijn de Leeuwinnen nog altijd hun ultieme voorbeeld. Drie amateurs -vóór de start van het EK in Engeland op woensdag - over hun persoonlijke favoriet. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken.