Vliegtuigspotters mogen laatste landing iconische Boeing 747 van KLM niet bekijken

KLM neemt noodgedwongen eerder afscheid van de iconische Boeing 747, die al sinds 1971 in de vloot zit. Door de coronacrisis wordt de laatste vlucht niet pas in 2021 uitgevoerd, maar vanmiddag al. Vliegtuigfans kunnen er alleen niet van genieten: de gemeente Haarlemmermeer heeft hen op grond van het samenscholingsverbod verboden om samen te komen op bekende spotplekken. 

De Boeing wordt door vliegtuigspotters ook wel ‘The Queen of the Sky's’ genoemd en landt vanmiddag rond 15.20 uur op Schiphol. Het toestel is afkomstig uit Mexico-Stad, waar het zaterdag vanaf Amsterdam naar toe is gevlogen. Eerder vandaag zijn er ook al twee andere 747's geland, maar de Boeing met de naam ‘City of Tokyo - PH-BFT’ is de allerlaatste die landt.

De 747 wordt eerder uit de vloot gehaald omdat hij door zijn vier motoren een stuk minder zuinig is dan zijn opvolgers. Overigens blijven KLM en Martinair wel met de vrachtvariant van de 747 vliegen.

Een Boeing 747 van de KLM staat op het platform op de luchthaven Schiphol.
Volledig scherm
Een Boeing 747 van de KLM staat op het platform op de luchthaven Schiphol. © ANO

Omdat de laatste landing van het iconische toestel een relatief unieke gebeurtenis is, heeft de gemeente Haarlemmermeer (waar Schiphol onder valt) van tevoren al gewaarschuwd dat grote samenkomsten op de vliegtuigspotplekken verboden zijn. ‘Er geldt een samenscholingsverbod en je moet 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. De kans is daarom heel groot dat je wordt weggestuurd en je riskeert ook een boete van 400 euro’, aldus de gemeente. 

 ,,Triest”, vindt KLM-baas Pieter Elbers het stille afscheid. In televisieprogramma WNL Op Zondag benadrukte de topman nogmaals dat KLM de toestellen eigenlijk nog tot in 2021 wilde blijven gebruiken. 

Liefhebbers die de landing toch willen volgen kunnen hun geluk zoeken bij de livestream van de regionale omroep NHNieuws. Op het YouTube-kanaal NH-Airtime is de landing te volgen. 

Uitkleden

KLM vliegt de komende maand nog maar naar 32 Europese en 25 intercontinentale bestemmingen, in plaats van de 135 bestemmingen die het normaliter verbindt. De frequentie van het intercontinentale netwerk gaat ook nog eens sterk omlaag, naar 69 retourvluchten per week