Volledig scherm
Politie en ANWB raden voetgangers aan reflecterende kleding of verlichting te dragen © Hollandse Hoogte / EyeEm Mobile GmbH

Voetgangers ‘s winters veel vaker aangereden: draag reflecterende kleding

Voetgangers zijn ‘s winters vier tot vijf keer vaker betrokken bij een ongeval, dan in het voorjaar en de zomer. Zeker nu de klok terug gaat, roepen politie en ANWB voetgangers op verlichting of reflecterend materiaal te dragen.

In de donkere wintermaanden gebeuren er altijd meer ongevallen. Maar uit nieuwe ongevalcijfers die het AD heeft opgevraagd, blijkt dat vooral voetgangers ’s winters veel meer risico lopen. In de winter zijn er vier tot vijf keer zoveel aanrijdingen met voetgangers, dan in de lente en de zomer. Fietsers zijn in de winterperiode drie keer zo vaak betrokken bij ongevallen.

Egbert-Jan van Hasselt, die bij de Nationale Politie verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid: ,,We besteden al jaren veel aandacht aan verlichting op de fiets, maar de voetganger is onderbelicht geweest.’’ De politieman noemt het ‘een eyeopener’ dat de voetgangers er in de statistieken er zo uitspringen. ,,We roepen de voetgangers op: draag verlichting of reflecterend materiaal! Zorg dat je als voetganger ook zichtbaar bent voor je omgeving.’’

Goed zichtbaar zijn

Quote

Vanaf dit weekend gaat de wintertijd in en dan loop je meer risico’s vanwege minder zichtbaar­heid

Annelies Tichelaar, ANWB

Ook de ANWB ondersteunt de die oproep. ,,Vanaf dit weekend gaat de wintertijd in en dan loop je meer risico’s vanwege minder zichtbaarheid’’, verklaart ANWB-woordvoerder Annelies Tichelaar. ,,Wees je daar zeker op oversteekplaatsen van bewust en zorg dat je goed zichtbaar bent.’’

Elke winter gaat het zeker om aanrijdingen met tweehonderd voetgangers. Maar omdat de registratie van ongevallen met voetgangers ver achter blijft bij die van gemotoriseerd verkeer, gaat het mogelijk om nog veel meer mensen die verongelukken als zij te voet deelnemen aan het verkeer.

Kansloos langs weg

Vaak gaat het volgens de politie om mensen die ’s avonds laat bijvoorbeeld nog even hun hond uitlaten in een donkere jas op onverlichte paden. De combinatie van ‘slecht licht, slecht weer en donkere kleding’ maakt voetgangers volgens Van Hasselt ‘bijna onzichtbaar’. ,,Ook al loop je veilig aan de kant van de weg, als een automobilist dat niet ziet ben je kansloos.’’

Het Verbond van Verzekeraars benadrukt dat het met name op het platteland ‘heel zinvol is om reflecterende kleding te dragen’. ,,Zeker als er geen vrij liggend fietspad of voetpad is lopen verkeersdeelnemers risico’s’’, weet woordvoerder Rudi Buis. ,,Er komen heel veel claims uit de provincie, dorpen en buitengebieden.’’

Oudere kinderen

Quote

Mensen denken dan al gauw: ach, het is maar een klein stukje, die verlich­ting komt later wel

Rudi Buis, Verbond van Verzekeraars

Volgens verzekeraars zijn kinderen ook vaak betrokken bij ongevallen in de duisternis, zeker als het regent of druilerig is. ,,Het gaat dan vaak om wat oudere kinderen die met de fiets of te voet op weg zijn naar de voetbalclub of vioolles’’, licht Buis toe. Nu gaan die kinderen nog in het licht naar de sportclub, maar door de wintertijd is het vanaf morgen dan al donker. ,,Mensen denken dan al gauw: ach, het is maar een klein stukje, die verlichting komt later wel’’, vervolgt Buis. ,,Maar het letsel wat zij oplopen is soms ernstig en daar zit dan ook een revalidatieperiode aan vast.’’

Volgens Veilig Verkeer Nederland is verlichting of reflecterende kleding voor voetgangers extra van belang, omdat automobilisten steeds vaker tijdens het rijden bezig zijn met andere dingen, zoals de smartphone. VVN-woordvoerder Rob Stomphorst: ,,Reflecterende kleding kan er dan voor zorgen dat een automobilist zo’n voetganger of fietser nog wél ziet.’’

Veilig Verkeer Nederland ontwikkelde daarvoor in samenwerking met Hema de kledinglijn ‘Be Seen’, met bijvoorbeeld reflecterende sterretjes op kleding en laarsjes. De Finse politie bedacht in samenwerking met Veilig Verkeer Finland een reflector aan een touwtje voor in je jas of aan je tas. Een voetganger, zonder reflector, wordt met dimlichten vanaf 20 tot 40 meter gezien, terwijl een voetganger met reflector vanaf 150 meter afstand gezien wordt. Van Hasselt: ,,Een automobilist heeft dan meer tijd om te reageren. Het zou mooi zijn als dat hier net zo’n rage wordt.’’