Volledig scherm
Vliegveld Lelystad Airport. © ANP

Vogelkenners slaan alarm om Lelystad Airport

Na het protest van burgers tegen de aangekondigde vliegroutes van en naar Lelystad Airport, slaan nu ook vogelexperts alarm. ,,Het uitbreiden van een vliegveld dat zó dicht bij de Oostvaardersplassen en al die groepen ganzen en aalscholvers zit, is krankzinnig'', stelt deskundige Bart Ebbinge, die verbonden is aan de Wageningen Universiteit.

Volgens de inmiddels gepensioneerde vogelexpert Ebbinge ligt Schiphol op een ideale plek. ,,Zelfs daar hebben ze last van ganzen. Speciale verjaagteams zijn er heel druk mee. En je hoort regelmatig verhalen over grote vogels die in vliegtuigmotoren terechtkomen.''

Bij Lelystad Airport verwacht de deskundige, die een bestseller over ganzen schreef, nog veel grotere problemen. ,,Je zit zo dicht bij de Oostvaardersplassen en het IJsselmeer. Daar zit het vol met ganzen, aalscholvers en zwanen. Als de vliegtuigen op grote hoogte zijn, is dat geen probleem. Maar ze zullen toch een keer moeten landen in Lelystad. Er is simpelweg een groot risico genomen door voor Lelystad te kiezen. Ze hadden beter Groningen Airport Eelde uit kunnen breiden.''

Quote

Er is simpelweg een groot risico genomen door voor Lelystad te kiezen

Risico

Quote

Zelfs nu er opnieuw naar de vliegrou­tes wordt gekeken, houden ze geen rekening met trekvogels

Ebbinge heeft al eens eerder alarm geslagen, maar zegt nauwelijks gehoord te worden. ,,Iedereen heeft het over geluidsoverlast en dat snap ik , maar vogels vormen echt een gevaar. Ik wil geen paniek zaaien, want een vliegtuig stort heus niet zomaar neer als er een gans in de motor terechtkomt, maar je neemt wel een risico. Onnodig. Zelfs nu er opnieuw naar de vliegroutes wordt gekeken, houden ze geen rekening met trekvogels. Ik snap daar niets van.'' Bij veel vliegvelden van Defensie wordt niet gevlogen als groepen dieren overvliegen. ,,Maar de burgerluchtvaart kun je natuurlijk niet even stil leggen.''

Ook Theunis Piersma, onderzoeker en hoogleraar ecologie van trekvogels bij de Rijksuniversiteit Groningen, luidt de noodklok. ,,Hoe hebben ze zich dit in hun hoofd gehaald? Als piloot of passagier zou ik me niet comfortabel voelen met het bestaande plan'', stelt hij in een korte reactie.

Botsingen

Volgens voorzitter Inge Hagens van Vogel- en Natuurwacht Flevoland zitten er elk jaar zo’n 40.000 ganzen bij de Oostvaardersplassen. ,,Soms zijn dat er wel 65.000. Natuurlijk hadden ze niet voor Lelystad moeten kiezen, dat ligt maar op enkele kilometers van dit natuurgebied.'' Ze geeft het gevaar van ganzen weer: ,,Ganzen vliegen in groepen. Ze zijn groot en niet zo wendbaar als roofvogels. Dus daarom zijn botsingen niet uit te sluiten. Dat ze nu spreken over het verminderen van het aantal ganzen in de Oostvaardersplassen is natuurlijk de omgekeerde wereld. De natuur zou daar vrijuit haar gang moeten kunnen gaan.''

Bij de vliegroutes is volgens Hagens vooral rekening gehouden met het omzeilen van woonkernen. ,,Er staan nu wel goede afspraken over de natuurgebieden op papier. Daar mogen ze niet te laag overvliegen. Wij zullen nu niet in het geweer komen tegen deze routes, want het kan nog veel slechter, maar we blijven continu een vinger aan de pols houden.'' Daarnaast kunnen de kiekendieven een probleem vormen, denkt Hagens. Die zitten dicht bij de luchthaven zelf.

Barst

Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen stelt dat botsingen met ganzen, bijvoorbeeld op Schiphol, regelmatig voorkomen en bijna altijd alleen tot materiële schade leiden. ,,Dan zit er een barst in de ruit van de cockpit, of deukjes in de romp.'' Crashes door vogels zijn een zeldzaamheid. ,,Ik heb in de afgelopen vijftig jaar één dodelijk ongeval gevonden in de burgerluchtvaart, in Afrika. En in 2009 vond dat opzienbarende ongeluk plaats in New York. Een toestel botste met vogels, beide motoren vielen uit en die piloot landde noodgedwongen midden op de rivier de Hudson. Er vielen toen geen slachtoffers.''

Ook de Herculesramp op vliegbasis Eindhoven in 1996, met 34 doden, werd veroorzaakt door een zwerm vogels. Toen ging het niet om een burgerluchtvaarttoestel, maar een transporttoestel.

Toch erkent Baksteen dat grote vogels altijd een risico vormen. Motoren kunnen beschadigd raken en dan moet een toestel noodgedwongen landen. ,,Ze testen botsingen van vliegtuigmotoren met dieren met de omvang van een kip. Maar zo’n grote groep ganzen, dat blijft link.''

Quote

Ze testen botsingen van vliegtuig­mo­to­ren met dieren met de omvang van een kip

Volledig scherm
Vogels in de Oostvaardersplassen. © ANP
  1. Nederlandse vriendengroep woest op Duitse politie: 'Als criminele straatracers behandeld!’

    Nederland­se vrienden­groep woest op Duitse politie: 'Als criminele straatra­cers behandeld!’

    Een Nederlandse vriendengroep bestaande uit twaalf mannen is gisteren in Duitsland aangehouden op verdenking van deelname aan een illegale straatrace en het in gevaar brengen van een jonge voetganger, meldt de Duitse politie. De Nederlandse autoliefhebbers, die op weg waren naar Oostenrijk, ontkennen de beschuldigingen en laten een advocaat naar de zaak kijken. ,,We zijn als een stelletje criminele straatracers behandeld!”, briest een van de deelnemers tegen deze nieuwssite.
  2. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”