Volledig scherm
Een huisje op de naturistencamping Flevo Natuur © Flevonatuur.nl

Vrijspraak voor fataal koolmonoxideongeval

Twee loodgieters zijn vandaag in hoger beroep vrijgesproken van dood door schuld, nadat in januari 2013 een vader (86) en zoon (53) om het leven kwamen door koolmonoxidevergiftiging. Dat gebeurde in een vakantiewoning in Zeewolde.

De koolmonoxide was vrijgekomen uit een kier tussen de rookgasafvoer en de centrale verwarmingsketel, die de installateurs (vader en zoon) eerder hadden geplaatst.

De rechtbank in Lelystad veroordeelde in februari 2014 de vader nog voor dood door schuld en sprak de zoon vrij. De vader kreeg een voorwaardelijke celstraf van een half jaar en een taakstraf van tweehonderd uur.

Het gerechtshof in Leeuwarden heeft niet kunnen vaststellen dat de toestand waarin de installatie was opgeleverd ,,hoogst waarschijnlijk'' tot het vrijkomen van de koolmonoxide heeft geleid. Ook is niet vast komen te staan dat de werkwijze van de loodgieters het risico op het loskomen van de rookgasvoer heeft verhoogd. Daarom zijn ze vrijgesproken, aldus het hof.