Volledig scherm
PREMIUM
Sinterklaas komt aan in het centrum van Dokkum in november vorig jaar. © ANP

Was het bedreigen van Sinterklaas een grap of niet?

De anti-Zwarte Piet-actievoerder die vorig jaar voorstelde 'een prijs op het hoofd van Sinterklaas te zetten', moet vandaag voor de rechter verschijnen voor opruiing. Vijf vragen over de stand van het Zwarte Piet-debat.

1) Wat speelt er vanmiddag precies?
 Utrechter Michael van Zeijl (37) zette in oktober vorig jaar deze tekst op Facebook: ,,We moeten een prijs op het hoofd van Sinterklaas zetten. Dubbele prijs als het tijdens de Nationale intocht is, zodat alle kinderen getuigen ervan zijn, zelfs massaal onder zijn hersenen en botsplinters bedekt zitten. Maw zonder twijfel morsdood.'' Grapje, zei hij er later zelf over. Geplaatst in een besloten Facebookgroep als reactie op de gestelde vraag ‘Hoe komen we van dat racistische feest af’. Geen grap, vonden politie en Justitie. Van Zeijl werd opgepakt en zat vijf dagen vast (ook tijdens de Sinterklaasintocht in Dokkum op 18 november). Vanmiddag moet de actievoerder van de Grauwe Eeuw zich voor de rechtbank in Utrecht verantwoorden voor opruiing.

  1. Nederlandse vriendengroep woest op Duitse politie: 'Als criminele straatracers behandeld!’

    Nederland­se vrienden­groep woest op Duitse politie: 'Als criminele straatra­cers behandeld!’

    Een Nederlandse vriendengroep bestaande uit twaalf mannen is gisteren in Duitsland aangehouden op verdenking van deelname aan een illegale straatrace en het in gevaar brengen van een jonge voetganger, meldt de Duitse politie. De Nederlandse autoliefhebbers, die op weg waren naar Oostenrijk, ontkennen de beschuldigingen en laten een advocaat naar de zaak kijken. ,,We zijn als een stelletje criminele straatracers behandeld!”, briest een van de deelnemers tegen deze nieuwssite.
  2. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”