Volledig scherm
PREMIUM
Deze zorgverleners uit Nederland en België gingen rond de tafel: 'We moeten allemaal aan de mango's, maar hoe?' © Koen Verheijden

We snakken naar mangomomentjes, maar wie heeft er tijd voor?

Lezers stuurden afgelopen week massaal hun 'mangomomentjes' in, een lief klein gebaar van zorgpersoneel voor een zieke. Zoals de patiënt die geprakte stoofpeertjes kreeg tijdens kerst. Of de verpleegkundige die de nagels lakte van een zieke dame. Maar hoe zorgen we dat zo'n onverwacht momentje doodnormaal wordt? 

Op verzoek van deze krant kwamen acht 'mango-deskundigen' bijeen in een vergaderkamertje van het Radboudumc in Nijmegen. Voordat de belangrijkste vraag voorbijkomt - waarom zijn er niet méér mangomomentjes in de zorg – vertellen zij eerst over de lichtpuntjes in hun loopbaan.

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”