Volledig scherm
De NS heeft door het hele land grond langs het spoor verkocht. Zakenmannen kochten de grond op. Maar spoorbeheerder ProRail bleek ze tóch nodig te hebben en kocht de gronden voor miljoenen terug. © reyer boxem

Wéér miljoenenblunder voor ProRail

ProRail blijkt door een tweede grondblunder nog eens 15 miljoen euro te zijn kwijtgeraakt. De spoorbeheerder moest gronden overnemen, die de NS drie jaar eerder voor één euro had verkocht aan een ondernemer. ProRail kreeg die grond destijds als eerste aangeboden.

Het gaat om een pakket van 645 hectare grond, bestaande uit vele honderden percelen langs het spoor, overal in Nederland. De zakenman kocht de gronden in 2014 voor één euro van NS Vastgoed. Hij kreeg er zelfs 6,7 miljoen euro bij, omdat de grond onderhouden moest worden, en mogelijk gesaneerd. De gronden gingen naar een snelle jongen uit de regio Amersfoort.

23 miljoen euro

Volledig scherm
De vele stukjes grond langs het spoor, waar een Rotterdamse zakenman 18 miljoen mee incasseerde, waren soms maar 30 centimeter breed. © reyer boxem

Drie jaar later besloot ProRail dat het de gronden toch nodig had. Deze zomer betaalde de spoorbeheerder 15 miljoen euro aan de vastgoedhandelaar, die daarmee in totaal zo’n 23 miljoen euro incasseerde van de overheid. Volgens ProRail is van een blunder echter ,,absoluut geen sprake’’.

De dure inschattingsfout is een herhaling van een uitglijder uit 2010, die deze krant zaterdag onthulde. Dat ging om een ongeveer even grote hoeveelheid grond die NS Vastgoed al in 2010 van de hand deed. ProRail kocht de gronden toen niet, na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Rotterdammer

Een Rotterdamse zakenman nam de gronden daarna wél over van de NS, omdat hij vermoedde dat ProRail de waarde ervan onderschatte. Hij kreeg zelfs 8 miljoen euro toe op de aankoop. Vorig jaar zag ProRail zich genoodzaakt de gronden van de ondernemer over te nemen, voor een bedrag van liefst 18 miljoen euro. De Tweede Kamer toonde zich verbaasd over deze gang van zaken en eist opheldering.

NS zegt in een reactie dat het de gronden in 2013 eerst aan ProRail heeft aangeboden. Dat ging niet op het aanbod in. ,,Daarna zijn de gronden ook aan andere partijen aangeboden’’, zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze.

Geld toe

ProRail erkent dat het de gronden in 2013 van NS Vastgoed had kunnen overnemen. Maar volgens ProRail stelde de NS toen compleet andere voorwaarden dan daarna aan marktpartijen. ,,Het aanbod van de NS bestond uit een marktconform aankoopbedrag en de verplichting om de grond te onderhouden’’, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. 

De NS ontkent dit: ,,De suggestie dat wij het op voordeligere voorwaarden hebben verkocht, is onjuist. Ook Prorail kreeg gunstige voorwaarden.”

Volgens ProRail zullen niet meer van dit soort zaken naar buiten komen. ,,Herhaling gaat niet gebeuren, er zijn niet meer gronden’’, verklaart de woordvoerder. ProRail heeft veel grond ook wél overgenomen van NS Vastgoed, dat ervan af wilde omdat het onderhoud geld kost en omdat het de spoorwegmaatschappij het niet als haar taak ziet om grond naast het spoor te beheren.

Leer meer:

Hoe een snelle jongen binnenloopt dankzij ProRail en NS (Premium)
ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder
Rotterdamse zakenman kost Prorail 18 miljoen: wie betaalt dat? Jij! (Premium)
Verbazing over grondblunder ProRail: ‘Dit is niet uit te leggen’

Tips?

Heb je tips over deze zaak of over andere opvallende grondverkopen, dan komen we graag met je in contact. Gebruik onze WhatsApp-tiplijn 06-1156 8540 of mail naar oproep@ad.nl (je gegevens nemen we in vertrouwen in behandeling volgens ons privacy-statement).