Volledig scherm
Het afgelopen kwartaal hebben zich twee ernstige incidenten voorgedaan op de grootste luchthaven van Nederland, Schiphol. © Marlies Wessels

Weer twee ernstige incidenten op Schiphol, verkeersleiding blunderde

Luchthaven Schiphol heeft recent te kampen gehad met twee 'ernstige incidenten', verklaart de Onderzoeksraad. Bij één van die incidenten blunderde de luchtverkeersleiding. Een vliegtuigbemanning kreeg toestemming om op te stijgen, terwijl op diezelfde baan nog een voertuig van de vogelwacht stond, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding. 

Een tweemotorig straalvliegtuig, de CRJ-900, kreeg op 31 mei toestemming van de luchtverkeersleiding om op te stijgen van landingsbaan 36L van Schiphol. De vogelwacht was op dat moment, óók met toestemming van de luchtverkeersleiding, bezig met inspectie van diezelfde baan. 

Tot zijn grote verbazing hoorde de vogelwacht in zijn auto de melding van de verkeersleider, terwijl hij zich nog op de baan bevond. De wacht nam direct contact op met de verkeersleiding en meldde dat hij zich nog op de startbaan bevond. Kort daarna werd de toestemming die het vliegtuig had om op te stijgen, ingetrokken. 

Lees door onder de foto. 

Volledig scherm
De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet blijvend onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven. © ANP

Bij het andere 'ernstige incident', zoals de Onderzoeksraad het betitelt, raakt een vliegtuig bij het opstarten met de staart de grond. Op 21 april was een Boeing 777 van startbaan 18C op weg van Amsterdam naar Toronto in Canada. De Indiase luchtvaartmaatschappij Jet Airways van wie het vliegtuig is, stelt in een officiële verklaring dat bij het opstijgen van de Boeing 777 van de Zwanenburgbaan een zogenoemde 'tailstrike' is gemaakt. Bij een tailstrike raakt de achterkant van een vliegtuig de startbaan bij een te grote invalshoek bij het opstijgen. Voor de veiligheid is het vliegtuig teruggekeerd naar Schiphol.

Keihard rapport

In april concludeerde de Onderzoeksraad in een keihard rapport dat Schiphol veel meer aan de veiligheid moet doen. Nu blijkt dus dat er daarna wederom twee ernstige incidenten hebben plaatsgevonden. Toen al concludeerde de Onderzoeksraad dat door de drukte op Schiphol vliegtuigen op ramkoers met elkaar kunnen komen of met andere voertuigen op de luchthaven. 

Op 14 februari was er tussen twee vliegtuigen ten noorden van de Zwanenburgbaan ook al sprake van 'afstandsverlies' en op 14 januari vond er een 'incident' plaats tussen een vliegtuig dat de landing al had ingezet en vogelwachters.

Interne mail

Quote

Het definitie­ve rapport is stevig van toon en wijst nadrukke­lijk op de risico’s die in de toekomst kunnen ontstaan

Het AD kreeg voor de publicatie van dat rapport een interne mail van hooggeplaatste Schipholmedewerkers in handen waarin de conclusies al werden besproken. Uit de memo bleek dat Schiphol het conceptrapport heeft ingezien en inspraak had bij de eindversie. De medewerkers constateren dat de aanvankelijke kritiek 'op veel punten is afgezwakt'. ,,Positief is dat het commentaar op conceptrapport grotendeels en op essentiële punten is verwerkt. De aanvankelijke constatering dat de veiligheid op Schiphol momenteel al onder druk zou zijn is niet langer aan de orde en komt in de finale versie niet terug'', zo staat in de mail.

De aanvankelijke subtitel ‘Veiligheid Schiphol onder druk’ zou zijn geschrapt. ,,Het definitieve rapport is niettemin stevig van toon en wijst wél nadrukkelijk op de risico’s die in de toekomst kunnen ontstaan als er geen maatregelen worden genomen.''