Volledig scherm
© ANP

Wereldwijde storing computersysteem van onder meer KLM

KLM heeft te kampen gehad met een wereldwijde storing van hun computersysteem. Hierdoor hebben reizigers op meerdere internationale luchthavens problemen ervaren. Bagage kon niet worden ingecheckt en vliegtuigen liepen vertraging op. 

De problemen zaten in het computersysteem Amadeus, dat wereldwijd wordt gebruikt voor het inchecken van passagiers en voor afhandeling van inkomende vluchten. Dat wordt door KLM gebruikt, maar ook door onder meer Qantas, British Airways, Etihad, Lufthansa en Finnair.

Door de storing liepen enkele vluchten vertraging op, maar van annuleringen was geen sprake, aldus een woordvoerster van KLM. Volgens haar werkt de luchthaven er hard aan om de opgelopen achterstand weg te werken.

Over de oorzaak van de storing, die drie kwartier duurde, is niets bekend. Ook elders heeft het tot vertragingen geleid. Onder meer de Duitse maatschappij Lufthansa meldt problemen met inchecken op de luchthaven Frankfurt.

KLM riep eerder vandaag al reizigers op om drie uur van tevoren te arriveren op Schiphol, in plaats van de gebruikelijke twee uur. Sinds Pasen merkt de luchtvaartmaatschappij dat hun passagiers last hebben van extra vertragingen en overvolle vertrekhallen. ,,Met de onzekerheid of Schiphol voldoende personeel en capaciteit heeft, lopen wij het risico onze passagiers niet het product te kunnen geven waar ze voor betaald hebben. Wij kunnen dus helaas niet anders dan onze passagiers met deze drukke dagen vragen eerder te komen. Deze maatregel geldt zolang blijkt dat dit gezien de toenemende drukte op Schiphol nodig is'', aldus een woordvoerster van KLM. 

poll

Welk team kies jij?

Welk team kies jij?

  • Friet (40%)
  • Patat (60%)
28490 stemmen