Volledig scherm

Whatsappen in het verkeer: jong geleerd, jong gedaan

Hoe vaker ouders hun mobiele telefoon gebruiken in het verkeer, hoe vaker kinderen dat doen, toont nieuw onderzoek aan. En hoe jonger de mensen, hoe intensiever hun gebruik. Directeur Veilig Verkeer Nederland Felix Cohen: ,,Je zou hiervoor een dubbele boete moeten geven.’’

Quote

Ouders die in het bijzijn van hun kinderen hun mobiele telefoon gebruiken, zou je bij wijze van spreken een dubbele boete moeten geven. Dat is geen opvoeding!

Ouders hebben volgens Veilig Verkeer Nederland de taak om het goede voorbeeld te geven, maar verzaken daarbij. ,,Kinderen nemen veel dingen van hun ouders niet over, omdat ze die lullig vinden. Maar wat ze wél overnemen is dat appen tijdens verkeersdeelname’’, verklaart VVN-voorman Cohen. ,,Ouders die in het bijzijn van hun kinderen hun mobiele telefoon gebruiken, zou je bij wijze van spreken een dubbele boete moeten geven. Dat is geen opvoeding!’’

De kans op een ongeval is vier keer groter als je met de telefoon achter het stuur zit, bleek eerder al uit Amerikaans onderzoek. ,,Als je kijkt naar het typen van een bericht is dat zelfs zes keer zo hoog’’, vertelt verkeersexpert Michiel Christoph van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die het onderzoek uitvoerde. Aan het onderzoek deden zo’n 4.200 mensen mee tussen 12 en 80 jaar.

Geen onlogische gedachte

Vraag is of het nu de schuld is van ouders dat kinderen zoveel appen. ,,Dat zou ik graag zeker willen weten’’, geeft Cristoph toe. ,,Deze resultaten zijn absoluut aanleiding om daar verder onderzoek naar te doen. Het is geen onlogische gedachte dat de kinderen de ouderen volgen.’’

,,Maar juist de resultaten van de jeugdige verkeersdeelnemers baren grote zorgen’’, licht Christoph toe. Het is de jonge generatie die hun mobiele telefoon vooral uit gewoonte gebruikt. Van de kinderen tussen 12 en 17 jaar gebruikt 71 procent de mobiele telefoon op de fiets. Bij 35- tot en met 44-jarigen is dit 59 procent. Tussen 45 en 54 jaar gebruikt de helft van de fietsers hun mobiel. Fietsers van boven de 65 jaar doen dit met 39 procent aanzienlijk minder.

Bovendien schatten kinderen het gebruik van hun mobiele telefoon in het verkeer minder gevaarlijk in dan ouderen. ,,Hoe jonger de verkeersdeelnemer, hoe lager zij het risico inschatten van het gebruik van de smartphone’’, vervolgt Cristoph. ,,Voor mij was het verrassend dat leeftijd zo sterk naar voren kwam. Omdat deze groep kinderen de bestuurders van morgen zijn, is dit een extra zorgwekkende trend.’’

Belangrijkste

Quote

In 68 procent van de ver­keers­on­ge­val­len speelt afleiding een rol. De mobiele telefoon is één van de belangrijkste veroorzakers

Michiel Christoph, verkeersexpert

Hij krijgt bijval van directievoorzitter van Interpolis Chantal Vergouw, die opdracht gaf tot het onderzoek. ,,Al deze resultaten bij elkaar opgeteld maakt dat wij ons nóg meer zorgen maken over de toekomstige verkeersveiligheid.’’

Begin volgend jaar organiseert Interpolis daarom een debat met onder meer gedragswetenschappers, verkeerskundigen, jongeren, telecombedrijven en autofabrikanten over dit onderwerp.

Cristoph pleit ervoor om specifiek bij kinderen aandacht te besteden aan de problematiek van telefoongebruik in het verkeer. ,,In 68 procent van de verkeersongevallen speelt afleiding een rol. De mobiele telefoon is één van de belangrijkste veroorzakers.’’

Een andere verontrustende uitkomst is volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dat mensen hun eigen gebruik van het mobieltje lijken te onderschatten. ,,Als je automobilisten, voetgangers, fietsers en snorfietsers vraagt naar hun smartphonegebruik, geeft 65 procent aan nooit een telefoon te gebruiken. Maar als je heel gedetailleerd vraagt of zij wel eens een bericht sturen of een bericht te lezen, dan zegt 65 procent de telefoon wél te gebruiken in het verkeer. Dat suggereert dat verkeersgebruikers zich er niet eens bewust van zijn dat ze hun telefoon gebruiken.’’