Volledig scherm
Een bord geeft het begin van de milieuzone in Rotterdam weer. © ANP

Wildgroei aan milieuzones dreigt

Automobilisten dreigen te verdwalen in een woud van milieuzones als het kabinet niet snel algemene regels presenteert. De ANWB wil dat staatssecretaris Van Veldhoven nog voor de zomer met een plan komt. 

Amsterdam, Utrecht en Rotterdam weren al vervuilende auto's en brommers uit delen van de stad. Uit een inventarisatie van de ANWb blijkt dat Nijmegen, Arnhem, Leiden en Maastricht broeden op plannen voor milieuzones. Zo wil Maastricht een vignet naar Duits model.

De bond vreest dat meer gemeenten met eigen plannen komen als het kabinet niet snel richtlijnen geeft. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft beloofd voor de zomer met een voorstel te komen voor één systeem, met eenduidige categorieën en borden. Maar de ANWB spreekt in een brief aan de D66-bewindsvrouw de vrees uit dat die termijn niet wordt gehaald. Zo is een overleg met gemeenten een maand uitgesteld.

Duidelijkheid

Van Veldhoven: ,,Ik wil duidelijkheid voor zowel automobilisten als gemeenten. Het is daarom nog altijd mijn intentie om voor de zomer concrete afspraken te maken. Die afspraken gaan ook over specifieke gevallen, zoals bijvoorbeeld invalidenvoertuigen.''

Ondertussen wordt in de diverse gemeenten druk gesleuteld aan nieuwe colleges en bestuursakkoorden. Het milieu staat in veel gemeenten hoog op de agenda. ,,Wij willen dat gemeenten kunnen terugvallen op landelijke richtlijnen als ze hun beleid vormgeven'', zegt een woordvoerster van de ANWB. ,,Het mag niet zo zijn dat automobilisten straks denken:  'O ja, ik moet naar Arnhem. Waar moet ik ook alweer rekening mee houden.'''

Quote

Ik wil duidelijk­heid voor zowel automobi­lis­ten als gemeenten

Volledig scherm
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven. © ANP

Schone lucht

De bond is overigens niet tegen milieuzones. ,,Wij zijn ook voor schone lucht. Maar we willen wel graag dat de plannen die daarvoor worden gemaakt een substantiële bijdrage leveren, en dat binnen Nederland overal dezelfde regels gelden."

In de regelgeving moet volgens de ANWB in elk geval een uitzonderingspositie voor oldtimers worden opgenomen, net als ontheffingen voor gehandicapten. Ook zou er een overgangsregeling en compensatie moeten komen voor mensen die bij invoering van een milieuzone fors beperkt worden in hun mobiliteit of genoodzaakt worden hun voertuig te vervangen.