Volledig scherm
Parkeren aan de Amsterdamse grachten. Prijskaartje straks: 7,50 euro per uur. © Floris Lok

Winkeliers: auto is melkkoe, parkeertarieven exorbitant

In Amsterdam doen ze het. In Utrecht en in Den Haag, en sinds deze week ook in Rotterdam: de stadsbesturen van de vier grote steden verhogen parkeertarieven op straat flink. Winkeliers en werkgeversclubs zijn boos: ,,Straks zijn de stadscentra alleen nog maar voor de happy few.''

Dagje shoppen in een van de grote steden? Dat gaat flink in de papieren lopen voor automobilisten die graag in het centrum parkeren. Een dag op straat staan in de Amsterdamse binnenstad zal circa 75 euro kosten, nu het stadsbestuur het uurtarief verhoogt van 5 naar 7,50 euro.

Ook andere grote steden draaien stevig aan de tariefknop. Zo schroeft Den Haag de uurprijs in het centrum op van 3,50 naar 4,50, in Utrecht gaat het circa 5,20 kosten (nu 4,70). 

In Rotterdam moet nog blijken hoeveel de automobilist extra gaat betalen in de binnenstad, maar de kersverse coalitie boekt alvast ruim zeven miljoen euro aan extra parkeeropbrengsten in.

(De tekst loopt door onder de infographic)

'Ongebreideld'

Quote

Zo tref je vooral de kleine ondernemer hard

Hans Biesheuvel (ONL)

Die geplande prijsverhogingen in de vier grote steden betekenen slecht nieuws voor bewoners, bezoekers en bedrijven, stellen winkeliers en ondernemers. ,,Het schiet ongebreideld omhoog, lijkt het wel'', zegt voorzitter Hans Biesheuvel van branchevereniging Ondernemend Nederland (ONL). ,,Daarmee tref je vooral de kleine ondernemer hard.''

Als parkeerprijzen zo hard stijgen, gaan klanten binnensteden mijden, vrezen ook andere belangenclubs: ,,Zeker Amsterdam: dat is exorbitant'', zegt de directeur van Detailhandel Nederland, Sander van Golberdinge. ,,Veel mensen komen gewoon met de auto. Als je hen geen alternatieven biedt, dan heb je een probleem.'' 
De parkeertarieven op straat stegen al hard: de afgelopen vijf jaar verhoogde tachtig procent van de 36 grootste winkelsteden de uurprijs, volgens onderzoek van Detailhandel Nederland vorig jaar.  

MKB Nederland stelt dat stadscentra straks alleen nog bereikbaar zijn voor de 'happy few'. ,,Dit soort tarieven als melkkoe gebruiken is aan aanfluiting'', zegt een woordvoerder. De ANWB vraagt zich af of er wel genoeg goede betaalbare alternatieven zijn in de vorm van park & rides, ov-verbindingen en fietsroutes: ,,Hoe toegankelijk, bereikbaar en betaalbaar zijn de grote steden?'' 

Plannen

Volledig scherm
D66-verkeerswethouder Robert van Asten. © ANP

De steden doen een beroep op de parkeerportemonnee om onder meer hun ambitieuze milieu- en vervoersplannen te bekostigen. Met de in totaal 150 miljoen euro extra inkomsten worden klimaatplannen, nieuwe ov-verbindingen en fietsvoorzieningen betaald.

D
e Haagse verkeerswethouder Robert van Asten (D66): ,,Van dat extra geld bouw je nog geen metrolijn, maar we gebruiken de opbrengsten wel voor investeringen in de bereikbaarheid met de fiets, de auto en het ov.'' In Den Haag wordt vooral geprobeerd om automobilisten naar parkeergarages te lokken. ,,En winkelstraten als Noordeinde worden deels autoluw, dat is goed voor de levendigheid en aantrekkelijkheid.''

'Tarieven kunnen verder stijgen'

Volledig scherm
Milieu- en mobiliteits-expert Hans Voerknecht: 'De prijzen kunnen verder omhoog'. © GRATIS

Milieu-en mobiliteitsexpert Hans Voerknecht van het bureau CE Delft vindt de prijsstijgingen in de steden allesbehalve te fors. ,,Waarom doen ze het niet volgens het principe 'de gebruiker betaalt'? Zo'n parkeerplek kost de overheid vaak veel meer, tot wel tien euro per uur. Dat wordt nu dus deels door alle andere belastingbetalers opgebracht.''

Steden met minder geparkeerde auto's zijn prettiger en gezonder, zegt Voerknecht. ,,En het argument dat winkels massaal failliet gaan als parkeren duur wordt, heb ik nog nergens bewezen gezien.''