© ANP
Volledig scherm
© ANP

Winkelmandje geeft meer zin in zoetigheid

Mensen die op dieet zijn, kunnen bij het boodschappen doen beter gebruikmaken van een karretje dan een mandje. Het dragen van een mandje geeft in de supermarkt namelijk eerder de neiging allerlei zoetigheid in te slaan.

Dat blijkt uit onderzoek van psycholoog Bram van den Bergh van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. Volgens hem heeft het te maken met de houding van de arm, die bij een mandje gebogen en bij een kar gestrekt is.

Van den Bergh in het AD: 'Het buigen roept sneller een beloningsgevoel op dan het strekken. Door dat gevoel kopen mensen bijvoorbeeld chocola.'

  1. Ervaringsdeskundigen Jeske en Tess maken survivalgids voor thuiszitters
    Video

    Ervarings­des­kun­di­gen Jeske en Tess maken survival­gids voor thuiszit­ters

    De twee vriendinnen Jeske Troost en Tess Janssen zijn twee zelfbenoemde ‘professionele thuiszitters'. Jeske kampt met een zeldzame ziekte waardoor haar botten sneller breken en Tess zat lange tijd thuis na twee opeenvolgende ongelukken. Ze maakten een survivalgids om de lastige quarantaine-periode vanwege het coronavirus thuis goed door te komen. ,,Als iemand weet hoe dat moet, dan zijn wij dat wel.’’