Winnaar slechtste slogan is weer sexy en ranzig
VIDEOEn wéér is de winnaar van de slechtste slogan van Nederland een tikkie erotisch: ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’. Als je van zeemeerminnen houdt tenminste. De broers Luuk en Wiebe de Haan van Visbar De Zilte Zeemeermin zijn, en blijven, maar wát trots op hun naam.
Het is een afgetekende winnaar van de achtste verkiezing van de ‘slechtste slogan van het jaar’, die zoenende Zilte Zeemeermin uit Arnhem. Met gemak hield hij andere beroerde verzinsels als ‘Werken met zinhoud’ (van het UWV), ‘Shop en kom tot jeselfie’ (van Groupon), ‘Geen geëikel recycle’ (P. van der Veldt transporten) en ‘Wij verkopen uw huis. Nogal fidus’ (Fidus makelaardij) achter zich.
(tekst gaat verder onder de foto)
Ken je Ariel uit die Disney-film nog? Die zou je toch zo ten huwelijk vragen
De slogan is zo’n goeie winnaar omdat hij eigenlijk niet doet wat hij moet doen, namelijk: zin krijgen in vis. Dat is althans waarom organisator Tefke van Dijk denkt dat de slogan verreweg de meeste stemmen heeft gekregen. ,,Het klinkt nou niet echt lekker: een tongzoen van een zeemeermin.”
Maar de bedenkers van de slogan, ‘visbroers’ Luuk en Wiebe de Haan, zijn het daar helemaal niet mee eens. ,,Ken je Ariel nog, de zeemeermin uit de tekenfilm The Little Mermaid, van Disney? Kom op, die zou je toch zo ten huwelijk vragen?”, lacht Wiebe. In de winkel spreken ze trouwens van ‘de kus van een zeemeermin’. De tongzoen is meer voor de catering. ,,Want in de winkel komen ook veel kinderen, dan klinkt kus iets beter”, zegt Wiebe.
De oorsprong van de slogan die de mannen al een jaar of zes voeren, ligt overigens in Friesland. ,,Ik ging vroeger met mijn vader vissen in Friesland”, vertelt Wiebe. ,,En dan gingen we naar zo’n heel klein visboertje. Echt een zaakje van een paar vierkante meter. Er lagen nog net twee makreeltjes en een stukke zalm. Die man had op de toonbank een slogan staan: onze haring smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Dat is me altijd bijgebleven. Ja, gewoon gepikt eigenlijk.”
‘Zit je haircut’
De broers gaan vandaag lekker uitpakken met hun ‘triomf’. De stemmers op de verkiezing van de slechtste slogan kozen de afgelopen jaren al vaker winnaars met een wat onsmakelijk, sexy tintje: ‘It’s de Cock that makes the man’ (modezaak Jan de Cock), ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), ‘Zit je haircut’ (kapperszaak Local Heroes in Utrecht) en ‘Iedere paal gaat erin’ (heibedrijf Steenman in Oosterblokker) zijn er een paar.
,,Allemaal slogans die eigenlijk een beetje een afkeer van het product geven”, zegt Tefke van Dijk, in de wetenschap dat het de winnaar meer oplevert dan dwarszit. En opvallend puntje dit jaar: ook grote organisaties (het UWV, de Bibliotheek) werden genomineerd. De ‘verkiezing van de slechtste slogan’ gaat tegenwoordig dus verder dan de kleine kaasboer en de lokale makelaar. De bron van de slechtste slogans lijkt vooralsnog onuitputtelijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMColumn
Schijtlollige slogans van kappers: ‘Zit je hair cut’
Rond deze tijd van het jaar worden de slechtste slogans van Nederland bekendgemaakt. Wederom staat een kapper op nummer één en is er een niet zo eervolle vermelding voor een bedrijf uit Rijswijk. -
PREMIUM35
Rookmelder voor helft Nederlanders onhoorbaar
Nederland hangt sinds afgelopen vrijdag vol rookmelders waarvan het alarmsignaal een zo hoge frequentie heeft dat ruwweg de helft van de bevolking er finaal doorheen slaapt. Specialisten hebben beleidsmakers al eerder gewaarschuwd dat de melders door velen niet worden gehoord, maar daar werd niet naar geluisterd. -
PREMIUMVijf vragen
Johan Remkes heeft één boodschap voor de boeren: dat stikstofkaartje is niet heilig
Johan Remkes moet zorgen dat de boze boeren weer met het kabinet aan tafel gaan zitten om een uitweg te vinden in de stikstofruzie. Een bemiddelaar mag hij niet heten, maar hoeveel speelruimte heeft hij dan? Vijf vragen en antwoorden. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Zoon krijgt 15 jaar cel voor ombrengen zwangere Sumanta, vader vrijgesproken
De rechtbank in Alkmaar heeft de 42-jarige Manodj B. dinsdag veroordeeld tot vijftien jaar celstraf voor het ombrengen van de Surinaamse Sumanta Bansi. Vader Dwarka B. (65) werd vrijgesproken. Het Openbaar Ministerie had dit tegen beide mannen ook geëist.
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Wordt ‘de tongzoen van een zeemeermin’ van Arnhemse Visbroertjes de Slechtste Slogan?
ARNHEM - De slogan ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ van de Arnhemse Visbroertjes maakt kans op de titel Slechtste Slogan van 2019. Het publiek kan deze week stemmen op de tien slagzinnen die door een jury zijn geselecteerd. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen.