Winnaar slechtste slogan is weer sexy en ranzig
VIDEOEn wéér is de winnaar van de slechtste slogan van Nederland een tikkie erotisch: ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’. Als je van zeemeerminnen houdt tenminste. De broers Luuk en Wiebe de Haan van Visbar De Zilte Zeemeermin zijn, en blijven, maar wát trots op hun naam.
Delen per e-mail
Het is een afgetekende winnaar van de achtste verkiezing van de ‘slechtste slogan van het jaar’, die zoenende Zilte Zeemeermin uit Arnhem. Met gemak hield hij andere beroerde verzinsels als ‘Werken met zinhoud’ (van het UWV), ‘Shop en kom tot jeselfie’ (van Groupon), ‘Geen geëikel recycle’ (P. van der Veldt transporten) en ‘Wij verkopen uw huis. Nogal fidus’ (Fidus makelaardij) achter zich.
(tekst gaat verder onder de foto)
Ken je Ariel uit die Disney-film nog? Die zou je toch zo ten huwelijk vragen
De slogan is zo’n goeie winnaar omdat hij eigenlijk niet doet wat hij moet doen, namelijk: zin krijgen in vis. Dat is althans waarom organisator Tefke van Dijk denkt dat de slogan verreweg de meeste stemmen heeft gekregen. ,,Het klinkt nou niet echt lekker: een tongzoen van een zeemeermin.”
Maar de bedenkers van de slogan, ‘visbroers’ Luuk en Wiebe de Haan, zijn het daar helemaal niet mee eens. ,,Ken je Ariel nog, de zeemeermin uit de tekenfilm The Little Mermaid, van Disney? Kom op, die zou je toch zo ten huwelijk vragen?”, lacht Wiebe. In de winkel spreken ze trouwens van ‘de kus van een zeemeermin’. De tongzoen is meer voor de catering. ,,Want in de winkel komen ook veel kinderen, dan klinkt kus iets beter”, zegt Wiebe.
De oorsprong van de slogan die de mannen al een jaar of zes voeren, ligt overigens in Friesland. ,,Ik ging vroeger met mijn vader vissen in Friesland”, vertelt Wiebe. ,,En dan gingen we naar zo’n heel klein visboertje. Echt een zaakje van een paar vierkante meter. Er lagen nog net twee makreeltjes en een stukke zalm. Die man had op de toonbank een slogan staan: onze haring smaakt als de tongzoen van een zeemeermin. Dat is me altijd bijgebleven. Ja, gewoon gepikt eigenlijk.”
‘Zit je haircut’
De broers gaan vandaag lekker uitpakken met hun ‘triomf’. De stemmers op de verkiezing van de slechtste slogan kozen de afgelopen jaren al vaker winnaars met een wat onsmakelijk, sexy tintje: ‘It’s de Cock that makes the man’ (modezaak Jan de Cock), ‘Van kop tot kont, worst in de mond’ (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), ‘Zit je haircut’ (kapperszaak Local Heroes in Utrecht) en ‘Iedere paal gaat erin’ (heibedrijf Steenman in Oosterblokker) zijn er een paar.
,,Allemaal slogans die eigenlijk een beetje een afkeer van het product geven”, zegt Tefke van Dijk, in de wetenschap dat het de winnaar meer oplevert dan dwarszit. En opvallend puntje dit jaar: ook grote organisaties (het UWV, de Bibliotheek) werden genomineerd. De ‘verkiezing van de slechtste slogan’ gaat tegenwoordig dus verder dan de kleine kaasboer en de lokale makelaar. De bron van de slechtste slogans lijkt vooralsnog onuitputtelijk.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
PvdD-lijsttrekker Ouwehand wil af van Ouwehands Dierenpark: ‘Alleen voor vermaak van de mens’
Dierentuinen als die in Arnhem en Rhenen verdwijnen. Boeren maken, al dan niet onder dwang, plaats voor extra natuur en huizen. Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, gaat ons land er straks compleet anders uitzien, zegt lijsttrekker Esther Ouwehand tegen De Gelderlander. -
PREMIUMColumn
Schijtlollige slogans van kappers: ‘Zit je hair cut’
Rond deze tijd van het jaar worden de slechtste slogans van Nederland bekendgemaakt. Wederom staat een kapper op nummer één en is er een niet zo eervolle vermelding voor een bedrijf uit Rijswijk. -
PREMIUM
Mick viel 120 kilo af! Zijn metamorfose is compleet na een operatie, maar verzekeraar betaalt niet
Mick Wonnink heeft een turbulente periode achter de rug. Vier jaar terug woog hij nog 250 kilo. Op eigen kracht viel hij 120 kilo af. Nu wil de Hengeloër zich laten opereren aan zijn obese buik, maar de zorgverzekeraar vergoedt dat niet. Mick geeft niet op. -
PREMIUM
Duurzame opties voor in je kledingkast: kies de juiste stof, laat kleding vermaken en ruil in
De voorjaarscollectie prijkt weer in de (online) etalages. Waar begin je als je geen wegwerpkleding wilt kopen en op zoek bent naar duurzamere alternatieven? We zetten enkele tips op een rij. -
Babygeur; waarom is die zo verslavend lekker?
Niets ter wereld ruikt lekkerder dan ‘baby’. En jouw eigen baby ruikt natuurlijk het allerlekkerste. Geen duur parfum kan daar tegenop. En dat brengt ons bij de vraag: waarom vinden moeders hun eigen kind het lekkerst ruiken van de hele wereld?
-
11
Belletje trekken gaat mis, boze bewoner mishandelt jongen (11) na achtervolging
Een 11-jarige jongen is zaterdag mishandeld door een volwassen man in Dommelen. Nadat hij met een groepje vrienden had aangebeld en daarna wegrende, werd de bewoner agressief en gaf de tiener na een achtervolging rake klappen. De politie Oost-Brabant onderzoekt de mishandeling. -
Wordt ‘de tongzoen van een zeemeermin’ van Arnhemse Visbroertjes de Slechtste Slogan?
ARNHEM - De slogan ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’ van de Arnhemse Visbroertjes maakt kans op de titel Slechtste Slogan van 2019. Het publiek kan deze week stemmen op de tien slagzinnen die door een jury zijn geselecteerd. -
Koken & eten
Op zoek naar jouw favoriete paaseitje? Met dit overzicht grijp je meteen de lekkerste
Pasen is in de supermarkt allang begonnen. Dat betekent: veel chocoladepaaseitjes eten. Ze zitten allemaal verpakt in vrolijke, kleurrijke papiertjes, maar achter welke kleur zit jouw lievelingssmaak verborgen?