Volledig scherm
© ANP

Woede om teksten over Marokkanen in schoolboek

Teksten over Marokkanen en Turken in een maatschappijleerboek van uitgeverij Malmberg hebben op Twitter tot een rel geleid.  De methode Blikopener, waar het gewraakte hoofdstuk in voorkomt, is speciaal gemaakt voor vmbo-leerlingen en staat volgens woedende reageerders op Twitter vol vooroordelen over Turken en Marokkanen.

Een van de gewraakte passages gaat over de reden waarom Marokkaanse jongens in de criminaliteit verzeild raken:

'Je hoort vaak over criminele Marokkaanse jongens.'
a. Zijn alle Marokkaanse jongens crimineel?
b. Hoe komt het dat sommige jongens wel crimineel worden?
* Ze zijn niet slim genoeg om hun school af te maken.
* Ze hebben vaak ruzie met hun ouders.
* Het zit in hun aard om crimineel te zijn. 
* Ze spijbelen en hangen rond op straat.  
Kruis het goede antwoord aan.

Schandelijk
De reacties op Twitter liepen uit van 'bizar' tot 'schandelijk'. Zo schrijft docent Thomas van Aalten: 'Behalve stigmatiserend in didactisch opzicht nogal pover. Zucht.'

Ook politici zijn geschrokken van de teksten in het boek. Paul van Meenen, Tweede Kamerlid voor D66, zoekt uit of hij Kamervragen over het lesmateriaal gaat stellen. 

Uitgeverij Malmberg is geschrokken van de reacties op het boek dat al twee jaar in gebruik is. 'Wij vinden het jammer dat onze lesmethode Blikopener mensen negatief raakt. Onze intentie is om jongeren op een open manier over herkenbare maatschappelijke onderwerpen te laten nadenken en discussiëren en niet om een waardeoordeel voor te schrijven.'

Niet alleen de teksten over Marokkanen en Turken doen de wenkbrauwen fronsen. Ook gechargeerde teksten over verschillen tussen mannen en vrouwen zorgen voor ophef. 

'Jongens kunnen beter afstanden schatten dan meisjes. Ze kunnen beter darten of een auto inparkeren.  Een opdracht maken ze stap voor stap af. Meisjes reageren sneller. Ze maken geen plan. Ze doen het eerst zus, dan proberen ze het zo.'  

Uitgeverij Malmberg stelt dat ze de inhoud van het boek in beraad nemen.