Volledig scherm
PREMIUM
Ruard Ganzevoort is decaan van de religiefaculteit van de VU in Amsterdam. © Marco Okhuizen

‘Zeggen dat homoseksualiteit te genezen is, kan niet op een universiteit’

Een fel antihomopamflet spleet begin dit jaar de kerk en leidde tot ophef in het land. Op de religiefaculteit van de VU in Amsterdam ondertekenden diverse docenten het orthodoxe statement. Decaan Ruard Ganzevoort (54, zelf homo) zat met de brokstukken. ,,Maar dit speelt niet alleen in de Biblebelt.‘’

De Nederlandse Nashville-verklaring staat bol van kerkelijk jargon, toch was de boodschap niet mis te verstaan begin januari: homoseksuelen en transgenders worden fel afgekeurd, het traditionele huwelijk tussen man en vrouw is zoals God het bedoeld heeft. Een aantal van de orthodoxe sympathisanten werkt op de faculteit religie en theologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Dus zat de decaan Ruard Ganzevoort met een heikele kwestie. Hijzelf was als dominee van de Nederlands Gereformeerde Kerken in 2006 nog uit het ambt gezet toen hij uit de kast kwam en een relatie met een man kreeg. De Nashville-discussie leidde op de VU tot een stevig debat over het pamflet, maar ook over de invulling van het onderwijs. 

  1. Nederlandse vriendengroep woest op Duitse politie: 'Als criminele straatracers behandeld!’

    Nederland­se vrienden­groep woest op Duitse politie: 'Als criminele straatra­cers behandeld!’

    Een Nederlandse vriendengroep bestaande uit twaalf mannen is gisteren in Duitsland aangehouden op verdenking van deelname aan een illegale straatrace en het in gevaar brengen van een jonge voetganger, meldt de Duitse politie. De Nederlandse autoliefhebbers, die op weg waren naar Oostenrijk, ontkennen de beschuldigingen en laten een advocaat naar de zaak kijken. ,,We zijn als een stelletje criminele straatracers behandeld!”, briest een van de deelnemers tegen deze nieuwssite.
  2. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”