Volledig scherm
© Thinkstock

Zet je schrap voor Black Friday

Vliegtickets voor maar 4 euro, een luxe bh voor maar 7,50 euro of een computer met 70 procent korting. Voor wie het nog niet doorhad of geen lading spam in de mailbox heeft gehad: morgen is het Black Friday, een walhalla voor koopjesjagers. Het koopweekend van het jaar is typisch Amerikaans, maar ook wij Nederlanders smullen ervan.

Quote

Uiteinde­lijk zijn Nederlan­ders echte koopjesja­gers. We kopen meer dan helft van onze kleding als het afgeprijsd is. Nederlan­ders smullen van dit soort acties

Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK

Shopaholic en blogster Joyce Sandee (27) uit Goes zit er al helemaal klaar voor. ,,Ik ben een echte shopverslaafde, dus morgen ga ik zeker even kijken of ik wat kan scoren. Vooral als er 70 procent korting afgaat! Zo heb ik al een paar keer dure merkbh's voor maar 7,50 euro gekocht, online bij de Bijenkorf."

Hot items zijn volgens Sandee vooral tassen, schoenen, kleding, make-up, parfum en elektronica. ,,Ik denk dat het nu ook heel aantrekkelijk is om bij de Mediamarkt, BCC en Intertoys te kijken voor Sinterklaas- en kerstcadeaus die super goedkoop te scoren zijn. Online zijn er veel koopjes bij bekende winkels als Wehkamp, Zalando , Bol.com en parfumerie Douglas. Ook zijn de vliegtickets heel gewild, zo kun je al een vliegticket voor maar 4 euro scoren."

Smullen
Waar retaildeskundigen twee jaar geleden nog hun twijfels hadden bij het overwaaien van Black Friday naar Nederland, kunnen ze er nu niet meer omheen. ,,Het is flink opgepikt", erkent Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK. ,,Uiteindelijk zijn Nederlanders echte koopjesjagers. We kopen meer dan helft van onze kleding als het afgeprijsd is. Nederlanders smullen van dit soort acties."

Dat geldt ook voor de Edese Nicole van Roekel (22) van blog The Budget Life. ,,Ik vind het wel een grappig verschijnsel. Wie kent de hysterische filmpjes van overvolle warenhuizen waar mensen vechten om de beste koopjes niet? Aan de andere kant denk ik wel dat we een stuk nuchterder zijn dan Amerikanen. Daar is het nog veel meer een 'ding'. Ik zie het niet echt gebeuren dat Nederlanders als hysterische gekken door de Bijenkorf gaan rennen op Black Friday. Maar zeg nooit nooit..."

Nicole van Roekel (22) van The Budget Life: 'Ik vind het wel een grappig verschijnsel.'
Volledig scherm
Nicole van Roekel (22) van The Budget Life: 'Ik vind het wel een grappig verschijnsel.' © Privéfoto
Quote

Wie kent de hysteri­sche filmpjes van overvolle warenhui­zen waar mensen vechten om de beste koopjes niet?

Nicole Roekel (22), The Budget Life

Zwart zien
Black Friday is vernoemd naar de winkelstraten die in Amerika de dag na Thanksgiving en voor het weekend zwart zien van de mensen. Veel Amerikanen zijn dan vrij en grijpen dat moment aan om, een maand voor kerst, te gaan shoppen. De winkels spelen daar op in door juist die dag met fantastische aanbiedingen te komen.

Ook in Nederland kunnen we profiteren van de Amerikaanse gekte. ,,Tegenwoordig verzenden veel Amerikaanse webshops gewoon naar Nederland, dus je kunt daar zeker kijken of er items met mooie kortingen tussen zitten. Let er wel op dat je bij veel Amerikaanse producten invoerkosten moet betalen. Als je dan een product met een flinke korting scoort, maar alsnog hoge invoerkosten betaalt, heeft het natuurlijk niet zo veel zin", weet Roekel.

Vingers branden
Nederlandse winkeliers pikken graag een graantje mee. ,,Het is hier nog niet zo ingeburgerd als in Amerika, maar als ik zie wat een rumoer het teweegbrengt, denk ik wel dat het een flinke boost geeft aan de retail. Het is een nieuw moment dat de detailhandel probeert te claimen", stelt Thuij.

Volgens Thuij hoeven we niet te vrezen voor nepkortingen. ,,Er zullen best ondernemers zijn die het randje opzoeken, maar deze tijd is zo transparant. Iedereen kan gemakkelijk online checken of de aanbieding echt zo mooi is. Klanten laten zich niet makkelijk meer bedonderen. Iemand zet het op sociale media en je goede naam is aan diggelen. Als ondernemer zou ik daar mijn vingers zeker niet aan branden."

Online zijn de koopjes goed te checken, maar ook in de winkelstraten zal het druk worden tijdens Black Friday. ,,Het vertaalt zich door naar de winkels. Het is goed weer, dus dat zal aardig wat mensen op de been brengen", aldus Thuij.

Thuij denkt dat Black Friday in ons land nog veel groter kan worden. ,,Je kunt het vergelijken met Halloween, dit is net zo iets. Twee jaar geleden had niemand van Black Friday gehoord, inmiddels wel. Het einde is nog niet in zicht."

Tot en met maandag - ook wel Cyber Monday genoemd- valt er te profiteren van Black-Friday-kortingen.

Janske van den Broek (33), blogger op Janske.nl, popelt om haar slag te slaan tijdens Black Frida
Volledig scherm
Janske van den Broek (33), blogger op Janske.nl, popelt om haar slag te slaan tijdens Black Frida © Privéfoto

Janske (33) zet wat Black Friday-shoptips op een rij

Janske van den Broek (33), blogger op Janske.nl, popelt om haar slag te slaan tijdens Black Friday. Ze stort zich op kinderkleding voor haar dochters Lola (2) en Coco (0). ,,En voor mijzelf snuffel ik naar leuke lifestyleaccessoires voor in ons huis."

Sinds Janske moeder is, heeft ze er een nieuwe shopverslaving bij: ,,Hippe kinderkleding scoren voor mijn dochters voor een fijne prijs. Daarvoor moet ik helaas bijna altijd geduldig wachten tot de uitverkoop er eindelijk is. Zodra mijn favoriete items dan eindelijk binnen mijn budget vallen, sla ik mijn slag. Daarom ga ik tijdens Black Friday op zoek naar toffe kinderkleding."

Voor speurders heeft de Eindhovense wel wat tips. ,,Op veel social mediakanalen zoals Facebook of Instagram kun je gewoon zoeken op #Blackfriday. Zo krijg je direct een overzicht van de vele webshops die meedoen met deze uitverkoop."

Ze vervolgt: ,,Wat ook goed werkt, is om jezelf in te schrijven op alle nieuwsbrieven van je favoriete winkels, zo ontvang je op tijd (en soms zelfs al een paar dagen eerder) de kortingscodes en ben je als eerste op de hoogte. Zo mis je geen Black Friday sale van je favoriete merken."

Indianentooi
Mannelijke koopjesjagers zullen volgens Van den Broek vooral kijken naar elektronica en dames naar kleding. ,,Daarnaast is speelgoed voor Sinterklaas natuurlijk slim om nu te kopen, die ultieme sparkling kerstoutfit die eigenlijk te duur is voor alleen de feestdagen of dat grote cadeau voor je man waar hij al zo lang over zeurt."

Zelf heeft Janske al stiekem gesnuffeld toen ze haar deelnemende favoriete webshops aan het verzamelen was.  ,,Ik heb al een stoere sweater en indianentooi gescoord voor mijn oudste dochter en ik ga morgen zeker nog even op jacht!"

Ze besluit: ,,Het is misschien niet goed voor de markt, maar als moeder van twee kinderen met een normaal budget kan ik op deze manier toch af en toe een unieker product kopen. Een product wat anders nooit in de kledingkast van mijn dochters zou hangen en op deze manier dus wel. Ik vind het handig dat steeds meer Nederlandse winkels deelnemen aan Black Friday. Voorheen ging ik daarvoor op jacht in het buitenland, maar zo scheelt het in verzend- en eventuele invoerkosten. Dat is mooi meegenomen, want we gaan tenslotte niet voor niets shoppen tijdens Black Friday!"

  1. Ultieme wanhoopspoging: Wouter (25) start eigen ‘vliegmaatschappij’ om eiland te ontvluchten
    PREMIUM

    Ultieme wanhoopspo­ging: Wouter (25) start eigen ‘vliegmaat­schap­pij’ om eiland te ontvluch­ten

    Een groep Nederlandse toeristen die maandenlang dreigde vast te zitten op een eiland in de Filipijnen, is in een ultieme wanhoopspoging een eigen ‘vliegmaatschappij’ begonnen. Onder de noemer ‘Dutch Airways 2020' is het een vriendengroep van twaalf Nederlanders gelukt om een volledige vlucht voor veertig toeristen waar te kunnen maken. Een woordvoerder van KLM bevestigt het verhaal. ,,We zijn echt ontzettend trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen.”