Volledig scherm
© ANP XTRA

Zo herken je het perfecte patatje

GraphicsWelke frietjes zijn het lekkerst? Vers of uit de fabriek? En in een puntzak of een bakje? De resultaten van de Friettest laten het zien.

Het testpanel is duidelijk: de beste friet is vers en wordt gepresenteerd in een puntzak. Dat laatste is niet omdat friet uit een puntzak op magische wijze lekkerder wordt. Het komt doordat goede verse friet van goede frietbakkers vaak in een puntzak wordt geserveerd.  

Volledig scherm
Fabrieksfriet kreeg niet hoger dan een 6,5 in de test. © AD

Verse friet is al jaren superieur in de friettest. De nummer 1 tot en met 76 uit de test van dit jaar serveren allemaal verse friet. Het hoogste cijfer dat een zaak met fabrieksfriet kreeg is slechts een 6,5.  

Volledig scherm
Een puntzak is vaak een goed teken. © AD

Als je snel goede friet wilt herkennen... kijk dan gewoon eens naar de verpakking! Friet uit een puntzak scoort veel beter dan uit een bakje. Dit komt waarschijnlijk doordat verse friet vaker in een puntzak wordt geserveerd, terwijl slecht scorende fabrieksfriet in bakjes over de toonbank gaat. 

Volledig scherm
Friet die te lang gefrituurd moet worden scoort zelden goed in de test. © AD

Uit de testresultaten blijkt dat het niet veel uitmaakt hoelang je een frietje frituurt... zolang je hem maar niet te lang laat zitten! Een patatje dat langer dan zo'n 6 minuten in de frituur heeft gezeten scoort in ieder geval vaak lager dan korter gefrituurde friet.  

Volledig scherm
Goede friet hoeft niet duur te zijn (prijzen per 200 gram). Op verschillende plekken in het land kan je goedkope verse friet halen. © AD
Volledig scherm
Veel verse friet wordt in een puntzak geserveerd. © AD

Zo komt de test tot stand

Van 7 tot en met 25 maart koopt een verslaggever op 137 plaatsen verspreid over heel Nederland per adres één medium portie friet met mayonaise/frietsaus en twee porties zonder. Was die maat er niet, dan werd de grote portie gekocht.

De friet wordt niet ingepakt, maar meegenomen voor onmiddellijke consumptie.

Direct na aankoop beoordeelt een driehoofdig consumentenpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) de friet op geur, uiterlijk, krokantheid buitenkant, zachtheid binnenkant en volle smaak. De leden van het smaak­panel zijn door CSO geselecteerd op hun vermogen om te kunnen proeven, hun belangstelling voor smaak en affiniteit met het product.

De friet wordt gewogen en het gemiddelde gewicht per portie vastgesteld. Naam en adres van het verkooppunt, verkoopprijs, merk en eventuele bijzonderheden worden genoteerd. Verkooppunt en friet worden gefotografeerd.

Om een (on)gelukkige toevalstreffer uit te sluiten, is elk verkooppunt gedurende de onderzoeksperiode in principe nog eens bezocht door een tweede team, bestaande uit vier (andere) proevers. De keuze voor het te bezoeken adres komt deels tot stand op basis van de ruim vijftienhonderd aanmeldingen van lezers. Als een bedrijf veelvuldig is getipt, is dat vrijwel altijd aanleiding om er een bezoek te brengen.

Na invoering van alle data ontstaat een voorlopige uitslag. De bovenste en onderste vijf op die lijst zijn door een team van vier, wederom nieuwe, proevers een derde keer bezocht. Hierna wordt de uitslag definitief. Bij een gelijk eindcijfer op de ranglijst zijn de uitslagen voor afronding op 0,5 punt bepalend voor de klassering.