Volledig scherm
© ANP Xtra

Zorgaanbieder Carinova trekt verzuimprotocol per direct in

Zorgaanbieder Carinova trekt met onmiddellijke ingang het bekritiseerde verzuimprotocol in. Werknemers die ziek waren, werden verplicht hun dagen later in te halen. Ook moesten ze zelf voor vervanging zorgen.

De Sallandse zorgorganisatie trekt het protocol in na overleg met vakorganisaties FNV, NU’91, CNV Zorg en Welzijn en werknemersorganisatie FBZ. Op vrijdag 6 april vindt verder overleg plaats tussen de vakorganisaties, de ondernemingsraad en Carinova, om tot overeenstemming te komen over een nieuw te vormen verzuimprotocol.

'Het is nooit de bedoeling van Carinova geweest om in strijd te handelen met de wet- en regelgeving. Carinova hecht, evenals de vakorganisaties, aan goed werkgeverschap', schrijft de zorgaanbieder in een persbericht. Medewerkers die benadeeld zijn kunnen contact opnemen met de personeelsafdeling, zegt Carinova.

Ziek melden

In het zorgprotocol van Carinova staat onder meer dat medewerkers ‘probleemhouder’ zijn van hun verzuim. Als ze zich ziek melden, wordt hun gevraagd zelf met de cliënt een nieuwe afspraak te maken, anders doet Carinova dat. De zorginstelling spreekt zelf van een ‘gedragsmatige visie op verzuim’. 

Dat zorgaanbieder Carinova ziek personeel het werk op een andere dag wil laten inhalen, zorgde voor veel commotie. Na eerdere, vergeefse verzoeken het protocol aan te passen, schreven vakbonden CNV en NU’91 en werknemersorganisatie FBZ een brief op poten naar de directie van de zorgaanbieder. Daarin schreven ze dat de verzuimregels van het zorgbedrijf in strijd waren met de wet. CNV dreigde zelfs met een rechtsgang.

Kind griep

De vakbonden zijn van mening dat Carinova met het nieuwe protocol probeert het ziekteverzuim omlaag te krijgen, vooral van mensen die niet echt (heel) ziek zijn. Veel mensen zouden zich bijvoorbeeld ziek melden als hun kind griep heeft. Carinova ontkent dit en laat in een reactie weten dat het verzuim niet hoger is dan gemiddeld in de zorg, en dat het momenteel zelfs aan het dalen is.

Carinova zei eerder de nieuwe verzuimregels juridisch te hebben laten toetsen en dat ze binnen de kaders van de wet handelt. Volgens de zorgaanbieder willen cliënten graag hun ‘eigen’ zorg- of hulpverlener, en dus geen invaller. ,,Er wordt een verantwoordelijkheid gevraagd van onze medewerkers voor hun eigen inzetbaarheid - wanneer mogelijk - om te zorgen dat de zorg altijd wordt geleverd. Als een medewerker niet in staat is vervanging te regelen, wordt dit opgelost door het team of door de planner."

Gevraagd om een antwoord op de vraag of het intrekken van het protocol betekent dat Carinova zelf ook twijfelt aan de juridische houdbaarheid van het protocol, reageert woordvoerder Jos van de Kemenade na ruggespraak met de directie niet inhoudelijk. Wel laat hij per mail weten: ,,Samen met de vakorganisaties en ondernemingsraad gaan we werken aan een goed verzuimprotocol wat uiteraard past binnen de wet- en regelgeving. We hebben er vertrouwen in dat we er goed uit komen.”

3200 mensen

Bij Carinova, dat opereert in de regio Deventer en omstreken, werken 3200 mensen. Vanuit de Tweede Kamer was minister Wouter Koolmees (D66) van Sociale Zaken om opheldering gevraagd over de kwestie. Koolmees bekende dat ook hij ‘met zijn wenkbrauwen had gefronst’, toen hij de berichtgeving over het nieuwe protocol van Carinova las. Wel zei hij het overleg af te willen wachten voor hij Carinova eventueel zou terugfluiten. Dat bleek dus niet nodig.

De vakbonden zeggen dat ze meerdere soortgelijke meldingen van werknemers over instellingen hebben gekregen. De bonden proberen eerst via overleg een eind te maken aan deze praktijken.