Volledig scherm
© ANP XTRA

Zorgaanbieder Carinova wil dat zieke werknemer werk inhaalt

Carinova wil dat werknemers die ziek zijn hun werk op een andere dag inhalen. Dat blijkt uit nieuwe verzuimprotocol van de Sallandse zorgaanbieder. Vakbonden zijn boos en vinden dat Carinova in strijd met de wet handelt.

Werknemers van Carinova die zich ziek melden, wordt gevraagd zelf met hun cliënt een nieuwe afspraak te maken - anders doet de planner van Carinova dat. In het nieuwe verzuimprotocol van de Sallandse zorgaanbieder staat dat de medewerkers ‘probleemhouder’ zijn van hun verzuim.

Volgens vakbonden CNV en NU’91 en werknemersorganisatie FBZ handelt de zorgaanbieder in strijd met de wet. Ze hebben een brief op poten gestuurd naar Carinova, waarin ze eisen dat de regels voor ziekteverzuim bij de zorgaanbieder worden aangepast.

Op de vraag wat de reden is voor de aanpassing van het verzuimbeleid, antwoordt Carinova-woordvoerder Jos van de Kemenade dat binnen Carinova ‘niet alleen wordt gesproken over het voorkomen van verzuim, maar ook over vitaliteit in brede zin’. En dat er daarom ‘is overgegaan op een gedragsmatige visie op verzuim’.

Protocol

Quote

Er wordt een verantwoor­de­lijk­heid gevraagd van onze medewer­kers voor hun eigen inzetbaar­heid - wanneer mogelijk - om te zorgen dat de zorg altijd geleverd wordt

Carinova

Vakbonden CNV, NU’91 en FBZ zijn van mening dat Carinova met het nieuwe protocol probeert het ziekteverzuim omlaag te krijgen, vooral van mensen die niet echt (heel) ziek zijn. Veel mensen zouden zich bijvoorbeeld ziek melden als hun kind griep heeft. Carinova ontkent dit en laat in een reactie weten dat het verzuim niet hoger is dan gemiddeld in de zorg, en dat het momenteel ‘zelfs aan het dalen is’.

Carinova zegt de nieuwe verzuimregels juridisch te hebben laten toetsen en dat ze binnen de kaders van de wet handelt. Volgens de zorgaanbieder willen cliënten graag hun ‘eigen’ zorg- of hulpverlener, en dus geen invaller. ,,Er wordt een verantwoordelijkheid gevraagd van onze medewerkers voor hun eigen inzetbaarheid - wanneer mogelijk - om te zorgen dat de zorg altijd geleverd wordt. Als een medewerker niet in staat is vervanging te regelen, wordt dit opgelost door het team of door de planner”, schrijft Van de Kemenade in antwoord op vragen.

Sjoemelen

Sjoemelen, noemt CNV Zorg-bestuurder Chantal van Dijk deze handelswijze van Carinova. ,,Ze halen de zieke werknemers uit het rooster en plannen die later alsnog in. Daardoor is formeel geen sprake van ziekte; er wordt dus met het verzuim gesjoemeld.’’ Ook wijst Van Dijk erop dat het verzuimprotocol in strijd is met de cao: ,,Roosters horen 28 dagen van tevoren bekend te zijn.”

Ellen Brocatus, advocate arbeidsrecht bij Kantoor Dreef in Apeldoorn, klinkt de constructie van Carinova vreemd in de oren. ,,Wie op maandag staat ingeroosterd en zich ’s ochtends ziek meldt, heeft recht op doorbetaling van loon. Als diegene dan op een andere dag wordt ingepland waarop hij of zij aanvankelijk niet was ingeroosterd, is sprake van overwerk.’’

De Ondernemingsraad van Carinova is akkoord gegaan met het nieuwe protocol. Volgens Van Dijk hebben werknemers daardoor ten onrechte het idee dat het mag wat hun werkgever doet. ,,Als mensen hierdoor gedupeerd zijn, vragen wij hen zich te melden.”

CNV sluit een rechtsgang niet uit.