Volledig scherm
Na ernstige en dodelijke ongelukken vindt amper vervolging plaats. Foto Roland de Jong © Provicom

Zware verkeersongelukken amper bestraft

Veroorzakers van ernstige of zelfs dodelijke verkeersongelukken worden in Nederland amper vervolgd. Onterecht, vindt de Vereniging Verkeersslachtoffers. 

Vorig jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Jaarlijks raken meer dan 21.000 mensen ernstig gewond bij verkeersongelukken. In het overgrote deel van deze gevallen doet het Openbaar Ministerie (OM) geen onderzoek. In 2017 belandden 460 ongelukken waarbij iemand omkwam of ernstig gewond was geraakt, wel bij het OM. Dat zijn tachtig zaken minder dan het jaar ervoor.

Uitgelezen 

Quote

Het gaat er bij ons niet in dat zo weinig veroorza­kers van ernstige ongelukken iets te verwijten valt

Jetty van der Werf

De Vereniging Verkeersslachtoffers is ervan overtuigd dat veel veroorzakers van zware ongevallen onterecht vrijuit gaan. ,,Het gaat er bij ons niet in dat zo weinig veroorzakers van zware ongevallen strafrechtelijk iets te verwijten valt’’, zegt bestuurslid Jetty van der Werf. Zo hekelt de vereniging dat de eventdatarecorders die in moderne auto’s aanwezig zijn, niet altijd worden uitgelezen na een ernstig ongeluk, terwijl de afgelegde rit tot in detail staat geregistreerd. ,,Dat zou standaard moeten gebeuren.’’

Niet bij alle zaken die het OM onderzoekt, wordt daadwerkelijk overgegaan tot vervolging. ,,Gemiddeld worden ruim zeven van de tien zaken aan de rechter voorgelegd’’, zegt een woordvoerder, die dat wijt aan onvoldoende bewijs, of aan het onterecht aanwijzen van betrokkenen als verdachten.

Schuldig

De woordvoerder zegt dat de aantallen verklaard kunnen worden doordat gedragingen van de veroorzakers vaak niet zo verwijtbaar zijn dat er reden is voor strafrechtelijke vervolging. Ook kunnen ongevallen eenzijdig zijn, wordt er bemiddeld of vallen bij één ongeval soms meerdere slachtoffers. Het OM benadrukt dat kleinere ongevallen niet bij deze cijfers zijn inbegrepen en dat vervolging ‘uiteraard’ plaats moet vinden als er slachtoffers vallen én sprake is van strafbare feiten.

De Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt dat zonder oordeel van de rechter er ook geen duidelijkheid is over de aansprakelijkheid, wat slachtoffers problemen oplevert. ,,Die moeten dan aansprakelijkheid zien te bewijzen. Veel verzekeringen weigeren anders de schade te vergoeden, omdat het ongeval hun eigen schuld zou zijn.’’ Slachtoffers raken zo verwikkeld in een jarenlange strijd. ,,Terwijl degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn vaak nooit worden gestraft.’’

Ernstig ongeluk

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bestempelt een ongeluk als ernstig als een opname in het ziekenhuis nodig is, vanwege bijvoorbeeld botbreuken of een hersenschudding met bewustzijnsverlies. De Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt dat zulk letsel diep in kan grijpen. ,,Voor slachtoffers komt hun leven vaak op zijn kop te staan. Voor veel van hen is het heel belangrijk dat een rechter zich over de zaak buigt. Dat geeft ook erkenning.’’