Zware verkeersongelukken amper bestraft
Veroorzakers van ernstige of zelfs dodelijke verkeersongelukken worden in Nederland amper vervolgd. Onterecht, vindt de Vereniging Verkeersslachtoffers.
Delen per e-mail
Vorig jaar kwamen 613 mensen om in het verkeer, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Jaarlijks raken meer dan 21.000 mensen ernstig gewond bij verkeersongelukken. In het overgrote deel van deze gevallen doet het Openbaar Ministerie (OM) geen onderzoek. In 2017 belandden 460 ongelukken waarbij iemand omkwam of ernstig gewond was geraakt, wel bij het OM. Dat zijn tachtig zaken minder dan het jaar ervoor.
Uitgelezen
Het gaat er bij ons niet in dat zo weinig veroorzakers van ernstige ongelukken iets te verwijten valt
De Vereniging Verkeersslachtoffers is ervan overtuigd dat veel veroorzakers van zware ongevallen onterecht vrijuit gaan. ,,Het gaat er bij ons niet in dat zo weinig veroorzakers van zware ongevallen strafrechtelijk iets te verwijten valt’’, zegt bestuurslid Jetty van der Werf. Zo hekelt de vereniging dat de eventdatarecorders die in moderne auto’s aanwezig zijn, niet altijd worden uitgelezen na een ernstig ongeluk, terwijl de afgelegde rit tot in detail staat geregistreerd. ,,Dat zou standaard moeten gebeuren.’’
Niet bij alle zaken die het OM onderzoekt, wordt daadwerkelijk overgegaan tot vervolging. ,,Gemiddeld worden ruim zeven van de tien zaken aan de rechter voorgelegd’’, zegt een woordvoerder, die dat wijt aan onvoldoende bewijs, of aan het onterecht aanwijzen van betrokkenen als verdachten.
Schuldig
De woordvoerder zegt dat de aantallen verklaard kunnen worden doordat gedragingen van de veroorzakers vaak niet zo verwijtbaar zijn dat er reden is voor strafrechtelijke vervolging. Ook kunnen ongevallen eenzijdig zijn, wordt er bemiddeld of vallen bij één ongeval soms meerdere slachtoffers. Het OM benadrukt dat kleinere ongevallen niet bij deze cijfers zijn inbegrepen en dat vervolging ‘uiteraard’ plaats moet vinden als er slachtoffers vallen én sprake is van strafbare feiten.
De Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt dat zonder oordeel van de rechter er ook geen duidelijkheid is over de aansprakelijkheid, wat slachtoffers problemen oplevert. ,,Die moeten dan aansprakelijkheid zien te bewijzen. Veel verzekeringen weigeren anders de schade te vergoeden, omdat het ongeval hun eigen schuld zou zijn.’’ Slachtoffers raken zo verwikkeld in een jarenlange strijd. ,,Terwijl degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn vaak nooit worden gestraft.’’
Ernstig ongeluk
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bestempelt een ongeluk als ernstig als een opname in het ziekenhuis nodig is, vanwege bijvoorbeeld botbreuken of een hersenschudding met bewustzijnsverlies. De Vereniging Verkeersslachtoffers benadrukt dat zulk letsel diep in kan grijpen. ,,Voor slachtoffers komt hun leven vaak op zijn kop te staan. Voor veel van hen is het heel belangrijk dat een rechter zich over de zaak buigt. Dat geeft ook erkenning.’’
Verder in het nieuws
-
Fors minder geld naar asielzoekersscholen: ‘Dit is heel beroerd’
Vooral asielzoekersscholen zijn de dupe van het nieuwe achterstandenbeleid van het ministerie van Onderwijs. Het nieuwe systeem zorgt er volgens scholenkoepel PO-Raad voor dat met name de 43 basisscholen die onderwijs aan jonge asielzoekers aanbieden, miljoenen euro's mislopen. -
Defensie aansprakelijk voor overlijden marechaussee door hitteletsel
Het ministerie van Defensie erkent aansprakelijkheid voor de dood van een 20-jarige marechaussee in 2016. Kelvin Bosman kwam toen om het leven tijdens de eindoefening van zijn basisopleiding in Apeldoorn. Defensie heeft in de zaak fouten gemaakt, blijkt uit onderzoek. -
PREMIUM
Kleur op de muur? Pak er een kompas bij
Zin om die saaie muur een verfje te geven? Kijk goed naar de ligging van de kamer. Noord, zuid, oost, west: elke windrichting vraagt om een ander kleurtje, weet interieurblogger Marlous Snijder. -
DENK krabbelt terug: geen eigen omroep
Het beheerste vandaag de nieuwskoppen: DENK wil een eigen omroep beginnen. Gevraagd naar die plannen, zei politiek leider van de partij Tunahan Kuzu gisteravond voor de camera ‘stappen in die richting te ondernemen’. Nu krabbelt de partij toch terug van dat voornemen. ‘Het is niet de bedoeling dat DENK zelf een publieke omroep zal starten’, luidt een persbericht. -
Speekseltest haalt duizenden drugsgebruikers van de weg, en die moeten zwaar boeten
Automobilisten die drugs gebruiken worden steeds vaker van de weg gehaald. Het CBR beoordeelde sinds de invoering van de speekseltest medio 2017 al bij ruim tweeduizend mensen of zij gezien hun drugsgebruik hun rijbewijs mogen houden. Naast de boete van zo'n 850 euro zijn zij ook bijna 1200 euro kwijt aan het CBR-onderzoek. Wie weigert is zijn rijbewijs kwijt.
-
PREMIUM
Lekker Makkelijk Deze vader is nu vlechtexpert dankzij Youtube
Nynke de Jong, Hanneke Hendrix en Alex van der Hulst schrijven per toerbeurt over zaken die het leven van jonge ouders gemakkelijker moeten maken. Omdat zijn dochters hun haren op ingewikkelde wijze ingevlochten willen hebben, neemt Alex zijn toevlucht tot instructiefilmpjes op YouTube. -
Planbureau slaat terug na blunder energierekening: verkeerde cijfers geen probleem
Dat er bij de doorrekening van de klimaatplannen is uitgegaan van achterhaalde cijfers, is geen probleem. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een verklaring op de website. Volgens de rekenmeesters maken de foute gegevens op de lange termijn tot 2030 nauwelijks verschil. Er wordt dan ook vastgehouden aan de oude energiecijfers voor de ramingen, zodat er geen 'verwarring en onrust’ ontstaat. -
GroenLinks: Schaf vluchten tussen Amsterdam en Brussel af
GroenLinks wil dat lijnvluchten tussen de luchthavens van Amsterdam en Brussel totaal worden afgeschaft. Dat opmerkelijke verzoek doet de partij morgen in de Tweede Kamer aan het kabinet.