Volledig scherm
Een Event Data Recorder - feitelijk een zwarte doos, voor auto's © ANP

Zwarte doos in auto houdt alles bij (ook fouten)

Verzekeraars willen in de zwarte doos van je auto kunnen kijken als er een ongeluk is. Veel auto’s hebben al zo’n zogenaamde Event Data Recorder, maar wat wordt er nu eigenlijk vastgelegd en wie doet daar wat mee?

Heeft mijn auto ook een zwarte doos?
Waarschijnlijk wel. Naar schatting heeft driekwart van de nieuwere auto’s een EDR, een Event Data Recorder. Het systeem is ontstaan omdat fabrikanten van airbags in de VS gevrijwaard wilden blijven van claims dat hun product onterecht zou ontploffen. Deze EDR registreert tijd, locatie, remgedrag, snelheid, stand van de pedalen, werking van de airbags, gebruik van de gordel, verlichting enzovoorts.

Is dat alles dat wordt geregistreerd?
Goede vraag. Er wordt nog veel meer opgeslagen door de auto. Het verbruik, de routes, bestemmingen, gebelde nummers, bandenspanning, toerental, welke radiozender wordt beluisterd. Alleen de autofabrikant weet wat er exact wordt opgeslagen.

Kan ik die opgeslagen data bekijken?
Nee. Dat kan alleen de fabrikant van de auto. 

Wie gebruikt die data?
Misschien doe je dat zelf als je met de app van jouw auto bijhoudt wat het verbruik is. Soms gebruikt de politie de data uit de zwarte doos om de toedracht van een ernstig ongeluk te achterhalen. Dat is technisch heel complex omdat er geen standaard is. En de autofabrikanten zelf natuurlijk.

Wat doen de fabrikanten met de data uit mijn auto?
Wie het weet mag het zeggen. Natuurlijk wordt de data gebruikt om de auto te verbeteren. Maar privacybeschermers zijn bang dat de data ook verkocht wordt. De fabrikant kan bijvoorbeeld achterhalen wat je muzieksmaak is en hoe vaak je bij een hamburgerrestaurant komt en misschien word je bij verkeersdrukte via de voorgestelde omleidingsroute wel 'toevallig' langs een vestiging van die fastfoodketen geleid.

Dat wil ik niet.
Dan ben je in goed gezelschap. Privacyvoorvechters, maar ook bijvoorbeeld de ANWB willen dat u de eigenaar wordt van de autodata en dat je exact weet wie er de beschikking over krijgt. Er moet een knop komen om de data niet langer te delen.

Wat willen de autoverzekeraars nu precies?
Dat een EDR verplicht wordt zodat het veel gemakkelijker wordt om de toedracht van een ongeluk te achterhalen. Dat vinden ook Veilig Verkeer Nederland en de ANWB een goed idee, mits u de eigenaar van de data blijft. In Noord-Amerika is de EDR in nieuwe auto’s al sinds 2013 verplicht. Ook de Europese Unie werkt aan de invoering maar het is nog niet duidelijk wanneer dat gebeurt. Belangrijk is dat er een standaard komt en duidelijke regelgeving over wat wel en niet mag. Brussel denkt en vergadert zich suf, maar er is nog geen concreet plan.

Wat is nog meer mogelijk met de data?
De verkeersveiligheid kan verder verbeterd worden.  Auto’s kunnen bijvoorbeeld doorgeven dat het gaat regenen - de ruitenwissers gaan aan - waarna de maximumsnelheid op de snelweg verlaagd wordt. De mate waarin een schokdemper uitslaat bijvoorbeeld kan verstuurd worden de auto. Rijkswaterstaat weet dan precies waar er gaten in het wegdek zijn ontstaan. Ook leuk: De ANWB levert een dongel om het rijgedrag te controleren. Wie zich braaf aan alle verkeersregels houdt, krijgt tot wel 30 procent korting op de autoverzekering.

Volledig scherm