Volledig scherm
© AD/Tubantia

Te koop, de echte F1-racewagen van Jean Alesi

Imposant, mooi gelijnd, scharlaken rood. Bij autobedrijf Munsterhuis in Hengelo staat de formule 1-racewagen uit 1992 van Jean Alesi te koop, in racestaat. De originele Ferrari F92A heeft 1000 kilometer op de teller en kost 650.000 euro.

Volledig scherm
De Ferrari is helemaal in racestaat. © AD/Tubantia

De racewagen stond tot een paar jaar geleden nog als pronkstuk in het enige echte Ferrari museum in Maranello, Italië. Nu is de Ferrari in het bezit van een liefhebber die anoniem wil blijven en hem bij Munsterhuis heeft gestald.

,,De auto staat niet officieel te koop, maar mag wel weg voor een goed bod,'' zegt Rob Slot, salesmanager bij Munsterhuis. De bolide is eigenlijk de eerste Ferrari waar je in de showroom tegenaan loopt. ,,Iedereen staat er verlekkerd bij te kijken.''

Starten en rijden
Voor de koper is het geen kwestie van starten en rijden - van 0 naar 100 in amper 5 seconden, overigens. Het vereist vakkennis. Mogelijk moet er voor de eerste keer een fabrieksteam van Ferrari overkomen. Want er is een uitgebreide warm-up procedure nodig voor de 12 cilinder tot leven gewekt kan worden.

De motor is ontworpen voor permanent hoge snelheden, en dus dito temperaturen. Te koud starten ruïneert de krachtbron. Het watersysteem in de auto en ook de olie moeten vooraf opgewarmd worden met speciale apparatuur. Het cilinderblok moet minimaal naar 60 graden. Daarna volgt nog - als in een vliegtuig - een check van alle elektrische systemen. Het uiteindelijke starten gebeurt met een externe startmotor.

Volledig scherm
© AD/Tubantia

Aan revisie toe
En dan nog. De motor heeft drie races te verduren gehad: met 1000 kilometer is die aan revisie toe. De geschatte kosten daarvan: een kleine ton. Ook liggen de originele racebanden er nog op. Dat betekent: afgereden. Het rubberen loopvlak is onder de hoge snelheden door de hitte deels verpulverd. ,,Oude banden, maar dat maakt het ook wel heel authentiek,'' vindt Slot. 

Laatste belemmering voor een stukje rijden: je kan en mag met deze F1 niet de gewone weg op, maar alleen op circuits. En dan alleen maar op circuits waar het rijden met de gigantisch lawaaiige 12 cilinder is toegestaan. En vaak alleen op speciale dagen. Ferrari organiseert zelf zo nu en dan speciale racedagen. 

Miljonairs in Dubai
,,Het is echt bijzonder dat we deze F1-wagen hier hebben staan,'' zegt Slot. ,,Ferrari houdt de mooiste exemplaren zelf voor hun museum. De rest wordt altijd aan het eind van het jaar verkocht. Maar ze gaan eigenlijk altijd naar miljonairs in Dubai of China. Deze is gelukkig in Europa gebleven.'' Hij ziet het als een prachtige belegging. ,,De meeste F1-wagens van Ferrari worden alleen maar meer waard.'' 

Alesi  was in deze wagen in 1992 de nummer-1 coureur bij Ferrari. Hij reed met deze versie elf races voordat er een update kwam (F92AT). Het was niet het beste wat de Ferraristal ooit afleverde. De F92A was moeilijk te besturen. Alesi pakte er nog wel twee podiumplaatsen mee, maar kwam niet verder dan 21 WK punten.

Volledig scherm
© AD/Tubantie