Dit artikel is geschreven in opdracht van de commerciële afdeling van DPG Media en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.
ABN AMRO zet coaches in voor ouderen bij digitaal bankieren
ABN AMROTegelijkertijd met de vergrijzing zet ook de verdere digitalisering van de maatschappij door. Dat is niet altijd een geweldige match. Van generatie op generatie is er een hoop veranderd, maar gelukkig helpen we elkaar. Neem nou digitaal bankieren. Sanneke van den Boom (42) uit Bergen op Zoom hielp haar moeder Annelies van den Boom-Sterk (70) wegwijs te worden: “Ze vindt het eigenlijk nog steeds niets, maar ze doet het maar wel mooi!”
ABN AMRO zet zich in voor digitale inclusie van alle generaties
We leven in een tijd van mogelijkheden, maar daarmee ook van veranderingen. Nu steeds meer fysieke bankkantoren sluiten kan met name de oudere generatie best weleens een helpende hand gebruiken. Meer dan een op de tien (13%) zeventigplussers vindt het moeilijk zich digitaal bankieren eigen te maken. Bij meer dan een kwart (28%) lukken weleens dingen niet. Toch gaat het bij de meeste mensen goed, het meekomen met de digitale tijd – mede omdat meer dan de helft hulp krijgt van hun kinderen of kleinkinderen.
Tegenwoordig stuurt mijn moeder zelfs tikkies
Sanneke
Het blijkt uit onderzoek onder drie generaties uitgevoerd door onderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van ABN AMRO. Om bankieren voor iedereen toegankelijk te houden, zet de bank zich in voor digitale inclusie. De cijfers verbazen Sanneke niet: “Mijn moeder ging het liefst met haar acceptgiro’s naar de bank bij haar in de straat om de maandelijkse incasso’s te regelen. De pinpas gebruikte ze wel in winkels, maar contactloos pinnen vond ze in eerste instantie erg eng. Dat wende gelukkig wel. Wat digitaal betalen betreft, had mijn moeder geen idee toen mijn vader overleed. Hij regelde altijd de bankzaken. Ik heb haar toen alles uitgelegd en we hebben samen geoefend. Ze vindt het nog altijd spannend, maar stuurt nu zelfs tikkies.”
Eigenlijk wel makkelijk
Wat ook opvalt in het onderzoek, is de misperceptie tussen de oudere en jongere generaties. Ouderen geven zichzelf een gemiddeld rapportcijfer van 7,3, terwijl kinderen en kleinkinderen de oudere generatie nog geen 5,5 geven. Gelukkig kan het overgrote deel van de zeventigplussers, met wat hulp van hun kinderen of kleinkinderen, goed meekomen. Zo ook Annelies: “Toen zeven jaar geleden mijn man overleed, heeft mijn dochter mij geholpen om online betalingen te doen. Eerst op de computer en later ook op de telefoon. Ik vind het nog steeds niets, maar ik kan het wel. Inmiddels kan ik helemaal zelf geld overmaken, online shoppen en tikkies sturen. En ja, ik moet toegeven dat het eigenlijk wel makkelijk is. Toch mis ik wel het contact met de bank, dat was altijd gezellig. Mensen kenden me en hielpen me graag.”
De digitale tijd in
Het netwerk rondom ouderen is van cruciaal belang, maar daarnaast onderneemt ABN AMRO zelf ook veel ter ondersteuning van haar klanten. Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan komen zet de bank zich in voor digitale inclusie en wordt het team van Financiële zorgcoaches steeds verder uitgebreid. Deze coaches worden aangestuurd door Gudy van der Wal, directeur Financiële zorgcoaches: “Als bank willen we dat al onze klanten profiteren van de mogelijkheden en voordelen van deze digitale tijd. We helpen ouderen en kwetsbaren laagdrempelig de overstap naar digitaal bankieren te maken, als het nodig is met kleine stapjes. Onze coaches begeleiden ze telefonisch, via Beeldbankieren of bij hen thuis. Het is dus in elk opzicht maatwerk.”
Over de Financiële zorgcoach
Komend jaar gaat ABN AMRO het aantal Financiële zorgcoaches fors uitbreiden, tot een team van meer dan honderd. In lijn met onze persoonlijke benadering zet de bank hiermee alles op alles om te zorgen dat bankieren voor iedereen dichtbij blijft. Op zoek naar meer informatie? Neem een kijkje op de website of bekijk de video.
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.