Montessori Mavo Rotterdam start nieuwe unieke onderwijsmethode
MMR AgoraDe een krijgt een kick van supersnel leren, de ander onderzoekt graag eerst alles grondig en weer een ander droomt het liefst de hele dag en gaat uiteindelijk aan de slag. Iedereen is anders en dat is goed. Sterker nog, het past helemaal bij deze tijd. ‘In het Agora-Onderwijs kan iedereen zijn diploma halen, alleen de weg ernaartoe is anders dan anders’, zegt directeur Florence Weytingh.
Ben jij wars van opgelegde structuren? Wil je wel écht dingen leren maar bepaal je zelf wel hoe en wanneer je dat doet? Dan zit je op Agora vast op je plek. Geen docenten maar coaches met wie je je eigen leerplan bedenkt en inspiratiesessies die je kunt bijwonen als je wil. Geen vaste klassen en leerjaren maar verschillende leeftijden en leerniveaus door elkaar want juist dat simuleert. En ook geen toetsen tot aan de voor-eindexamenklas maar gesprekken, presentaties en zelfreflectie die laten zien hoe het met je gaat. In een notendop is dat waar het bij Agora-Onderwijs om draait. ‘Geen enkele leerling is hetzelfde’, zegt Weytingh. ‘Dus de weg ernaartoe ook niet.’
Leren en ontdekken
Hoewel Agora is opgezet onder de paraplu van de Montessori Mavo Rotterdam | MMR Agora, is het geen klassiek Montessori onderwijs. ‘De ideeën erachter komen deels overeen en er is zeker overlap’, legt Weytingh uit. ‘Maar de nadruk ligt nog meer op de individuele leerling en de weg die hij aflegt.’ Bij Agora kun je uiteindelijk examen doen op mavo, havo of vwo-niveau. ‘Wij werken daarbij ook samen met een aantal andere scholen van ons schoolbestuur, vertelt Weytingh. Zo is Martijn Balm - die naast projectleider Agora ook filosofiedocent is op Het Lyceum Rotterdam - nauw betrokken bij het vormgeven van het Agora-Onderwijs. ‘Iedere leerling heeft een intrinsieke motivatie om te leren en te ontdekken’, merkt hij op. ‘Helaas komt dat in het huidige onderwijssysteem niet bij iedereen even goed tot zijn recht.’
Verbanden leggen tussen vakgebieden
Agora pakt het anders aan en kijkt veel meer naar het proces en de manier waarop dan naar het resultaat. ‘Bijvoorbeeld door te inspireren en door verbanden te leggen tussen vakgebieden’, licht Balm toe. ‘Zo kan een kind interesse hebben in muziek, maar niet hebben gedacht aan de toffe wiskundige systemen die er in diezelfde muziek zitten. Of aan de psychologische of neurologische effecten die muziek op ons heeft. Een goede coach en inspirator kan daar mee aan de slag en zo de wetenschap in duiken met een onderwerp dat in eerste instantie niet wetenschappelijk lijkt.’
Ieder kind goed in zijn vel
Een verademing dus in een tijd wanneer alles alleen maar meer, sneller en beter moet. Want daar kan lang niet iedereen mee overweg. ‘Sterker nog’, zegt Weytingh, ‘Je ziet leerlingen ongelukkig worden en afhaken. En dat is zo ontzettend jammer en onnodig. Bij Agora gaan wij ervanuit dat ieder kind van zichzelf nieuwsgierig is en wil leren. Pas als je happy bent en goed in je vel zit, is er ruimte voor ontwikkeling en kun je de beste versie van jezelf laten zien. Wij helpen kinderen daarbij.’
Open dag
Benieuwd naar onze school? Kom kennismaken!
Woensdag 9 maart 13.00 - 15.00 uur
Meer informatie?
Neem contact op met Martijn Balm MBalm@lmc-vo.nl of Florence Weytingh fweytingh@lmc-vo.nl of bel 010 481 06 44
Montessori Mavo Rotterdam | MMR Agora
Walenburgerweg 35 B
3039 AC Rotterdam
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.