Personeel aannemen: van lastige administratie tot vaak vergeten kosten
Mettom PayrollingPersoneel aannemen: voor groeiende ondernemers is dit vaak een grote stap waar zij lang over nadenken. Het aannemen van personeel kost veel tijd, geld en brengt bovendien risico’s met zich mee! Mettom, specialist in werkgeverschap en payrolling, biedt onder andere met haar checklist handvatten en tools om startende werkgevers te helpen.
Personeel aannemen is een hoge drempel voor starters
Misschien denk je er zelf ook al langer over na om je eerste medewerker aan te nemen maar weet je niet waar je moet beginnen. Groeiende ondernemers moeten vaak een hoge drempel over als zij voor de keuze staan om een eerste medewerker aan te nemen. Het aannemen van personeel brengt nu eenmaal risico’s met zich mee. Denk alleen al aan het ziekterisico, de wijzigende wet- en regelgeving én alle administratie die je als nieuwe werkgever ineens moet regelen. En er moet écht veel geregeld worden als je begint met het aannemen van personeel.
Zo veel dat ondernemers soms iets over het hoofd zien: heb je bijvoorbeeld bepaald hoeveel vakantiedagen jouw medewerker gaat krijgen? Of weet je al welk salaris je kunt bieden? Wil je niets vergeten? Dan kan het helpen om de checklist nieuwe medewerker van Mettom te gebruiken. Op deze manier vink je alle taken en zaken die te maken hebben met het aannemen van je eerste personeelslid snel af.
Personeelskosten: van vaak vergeten kosten tot één factuur
Als je als ondernemer besloten hebt om personeel aan te nemen en de checklist hebt bekeken, ben je misschien al een stapje verder. Maar dan rijst toch weer de volgende vraag: wat kost een werknemer nu eigenlijk? Bij het aannemen van een medewerker krijg je te maken met uiteenlopende (vaak vergeten) kosten: een verzuimverzekering, het bieden van opleidingen en een pensioen.
Dit zijn kosten waar je onder andere rekening mee moet houden naast het brutosalaris. Door al die verschillende facetten krijg je ook van veel verschillende partijen facturen. Ben je het overzicht al kwijt voordat je personeel hebt aangenomen? Overweeg dan om je personeelszaken uit te besteden, bijvoorbeeld aan een payrollorganisatie. Op die manier heb je als startende werkgever meteen maar één factuur voor al je personeelszaken.
Werknemer gevonden? Tijd voor binden van je medewerker
Nu weet je waar je op moet letten bij het aannemen van personeel en op welke kosten je moet rekenen, maar je hebt er niks aan als je nieuwe medewerker na een half jaar weer de deur uitloopt. Het behouden en tevreden houden van je personeel is misschien wel belangrijker dan het aantrekken van nieuwe medewerkers. Zeker in deze tijd, waarin er meer vacatures zijn dan beschikbare medewerkers. Probeer als (nieuwe) werkgever altijd te blijven werken aan aantrekkelijk werkgeverschap. Een aantrekkelijke werkgever bindt zijn medewerkers makkelijker aan het bedrijf. En dat is dan weer een win-winsituatie voor zowel jou als je werknemer!
Wil je tips en handvatten als het gaat om het aannemen van personeel of goed werkgeverschap? Bezoek de website van Mettom!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.