Volledig scherm
Het bierfestival op de Grote Markt duurt nog tot tien uur vanavond. © S Vanbeek

Bierfestival in Breda: 'Dronken worden is niet meer hip'

BREDA - Werelds Breda viert dit jaar haar vierde editie. Het internationaal bierproeffestival op de Grote Markt heeft het iets aangepast ten opzichte van eerdere jaren. Om de toegankelijkheid te vergroten zijn de terrassen intact gebleven en staan de bierstandjes tegen de cafés aan. En de prijzen zijn verlaagd; het overgrote aanbod van de biertjes kost dit jaar één muntje, ofwel 2,50 euro.

Verder is het recept nagenoeg hetzelfde: zeven cafés met 105 bieren, onderverdeeld in landen of gebieden. Bieren afkomstig uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Scandinavië, de Britse landen, Canada en de Verenigde Staten. ,,Voorheen stond de bar ten midden van het terras, waardoor iedereen af en aan liep. Nu blijft dat wat rustiger", legt José Brokaar van Ja! Breda uit.

Boven ieder barretje hangt het aanbod van deze dag. Met de prijs, het alcoholpercentage en een qr-code, die je naar de Untappd-app leidt. Daar staat de uitleg over de biertjes.

Alcoholopbouw

Drie vrienden zitten op de hoek SamSam en Zeezicht. Ze komen uit Oosterhout, hun namen willen ze niet geven. Ze drinken een Diane, uit de Verenigde Staten. ,,Voorgaande jaren lag er een boek met het aanbod op de tafeltjes. Dat was wat fijner dan die qr-codes, want nu moet je gewoon op de naam afgaan", klinkt het. Hun tactiek: alcoholopbouw. Beginnen met laag en langzaam naar zwaarder, opdat je het bier goed blijft proeven.

Dat lage percentage is de trend van nu, weet biersommelier Jet van de Griendt van De Boterhal. Vooral met de warme temperaturen gaan de 2%-tjes er goed in. ,,Dronken zijn is allang niet meer hip. Mensen willen op het terras zitten en door kunnen drinken, zonder te ver heen te raken." Dé biersoort op dit moment: sauerbier. Een wat zuurder bier met een laag percentage: ze zijn hip en happening. ,,Maar de bekende witbiertjes, de Radlertjes, dat is voorlopig gewoon nog wel het meest gangbaar."

Experimenteren

De wereld wordt kleiner, weet Van de Griendt. ,,We kunnen overal biertjes vandaan halen, maar dat betekent ook dat het hele lokale steeds populairder wordt." Het zorgt er volgens haar voor dat locatie niet meer zo ter zake doet. ,,Typische Spaanse of Zweedse biertjes zijn er niet. Veel Nederlandse brouwerijen halen hop uit verre landen. Het zegt niet meer zoveel, daar zit het unieke karakter hem niet in."

De vrienden uit Oosterhout zijn vooral benieuwd naar de Scandinavische en Amerikaanse biertjes. ,,Waar België nu pas begint met experimenteren, zijn ze in de VS allang volop bezig. Er wordt continu gezocht naar spannende smaken." Brouwerijen verzinnen de gekste combinaties en tasten grenzen af. Kastanjes, citrus, bananen: bier is allang niet meer puur bier. Het maakt de mannen niet zo gek veel uit. ,,De stelregel moet toch altijd zijn: dit vind ik lekker en dit vind ik niet lekker."

In samenwerking met indebuurt Breda