De Jaarmarkt op de Grote Markt in Breda, Petrus van Schendel maakte dit olieverfschilderij in 1863. Op het schilderij zijn burgers in lokale klederdracht te zien. Op de markt staan kramen met luxe handelswaar en lekkernijen. Het uitgelichte meisje links draagt een Baronie-muts met lange zijflappen. Rechts is een kermiskraam te zien waar men koek verkoopt. Tussen de mensen staat waarschijnlijk Petrus van Schendel zelf: de man met de hoge hoed.
Volledig scherm
PREMIUM
De Jaarmarkt op de Grote Markt in Breda, Petrus van Schendel maakte dit olieverfschilderij in 1863. Op het schilderij zijn burgers in lokale klederdracht te zien. Op de markt staan kramen met luxe handelswaar en lekkernijen. Het uitgelichte meisje links draagt een Baronie-muts met lange zijflappen. Rechts is een kermiskraam te zien waar men koek verkoopt. Tussen de mensen staat waarschijnlijk Petrus van Schendel zelf: de man met de hoge hoed. © Collectie Stedelijk Museum Breda / Bruikleen Vereniging Vrienden Stedelijk Museum Breda/Schilderij van Petrus van Schendel.

Dinsdagmarkt bestaat 700 jaar: ‘De Bredase markten waren een supermarkt voor de hele regio’

Wie wel eens een harinkje op de markt weghapt, staat er niet bij stil, maar er staan al 700 jaar kramen op de Grote Markt. In 1321 gaf de Heer van Breda, Gerard van Rasseghem, toestemming om de weekmarkt te verplaatsen naar dinsdag.

  1. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  2. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen
    27

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.

In samenwerking met indebuurt Breda