Volledig scherm
Lennart Thy kreeg vorige week bij het FIFA-gala de Fair Play Award gewonnen voor zijn levensreddende actie als speler van VVV. De Duitse spits liet in maart de wedstrijd van zijn toenmalige werkgever VVV tegen PSV schieten om stamcellen te doneren. © AFP

Farma-concern Janssen werft in één maand 143 stamceldonoren onder personeel

BREDA - In september, de internationale bloedkankermaand, hebben zich 143 medewerkers van het farmaceutisch concern Janssen aangemeld als stamceldonor. "Dit is het resultaat in precies één maand. Er kunnen dus nog aanmeldingen bijkomen," zegt woordvoerder Eliane Lauwers van Janssen.

Janssen heeft in Nederland vestigingen in Breda en Leiden, waar in totaal circa 2.100 mensen werken. De actie werd gehouden in samenwerking met stichting Matchis die de registratie van nieuwe stamceldonoren verzorgt.

Trots

“Afgelopen maand zijn een aantal donorwervingsacties bij bedrijven van start gegaan. De komende maanden staan er meerdere op de planning” zegt woordvoerder Bert Elbertse van Matchis. Het aantal aanmeldingen bij Janssen, noemt hij - zeker voor een bedrijfsactie - 'een heel goed resultaat'. "Daar kunnen ze trots op zijn. Ook omdat niet iedereen zich kan aanmelden, zo kunnen bijvoorbeeld alleen mensen tot vijftig jaar donor worden."

Janssen werd op de bedrijfsactie gewezen door een eigen medewerker die zich zelf eerder had aangemeld als stamceldonor. Het bedrijf doet graag mee aan de actie, mede omdat Janssen zelf medicijnen ontwikkelt voor de behandeling van kankerpatiënten. "Wij zijn zelf ook heel tevreden met dit resultaat. Het bleek overigens dat verschillende medewerkers al als donor geregistreerd staan," aldus Lauwers.

Juiste match

Mensen die zich laten registreren geven aan dat ze stamcellen willen doneren voor patiënten met leukemie en andere ernstige bloedaandoeningen. Er moet dan wel de juiste match zijn en dat komt maar heel weinig voor, vandaar er veel potentiële donoren nodig zijn.

Het aantal stamceldonoren is dit jaar in Nederland met ruim 60.000 mensen toegenomen tot circa 260.000. Een belangrijke reden daarvoor is de aandacht begin dit jaar die de Duitse voetballer Lennart Thy kreeg met zijn donatie. Thy liet als speler van VVV een wedstrijd tegen PSV schieten, omdat hij was opgeroepen om stamcellen te doneren. Daarnaast verschenen er persoonlijke verhalen op social media over mensen die een donor nodig hebben. Ook dat leidde tot nieuwe aanmeldingen.

Budget

De keerzijde van de vele aanmeldingen is dat ze geld kosten en Matchis een beperkt budget heeft. Elke aanmelding kost immers 35 euro omdat van elke donor een weefselprofiel gemaakt moet worden.

"Die kosten van de aanmeldingen dragen wij, dat is onderdeel van de actie," aldus Lauwerse van Janssen. "Voor ons is het dubbel gunstig als bedrijven acties organiseren," zegt Elbertse van Matchis. "Het levert aanmeldingen op en het is een vorm van sponsoring."

In samenwerking met indebuurt Breda