Hoe maak je een stad als Breda duurzaam? ‘Het moet leuk blijven’
BREDA - Over dertig jaar moeten onze steden slim, duurzaam en compact zijn en moet de doorstroming van mensen én goederen soepel verlopen. Dat is te lezen in het klimaatakkoord. Maar hoe creëer je zo’n stad?
Delen per e-mail
,,Je moet mensen mee laten denken. Dan krijg je ze écht mee”, vertelt Ineke Spapé, expert op het gebied van duurzame stedelijke mobiliteit aan de Breda University of Applied Sciences.
,,Als een gemeente zegt dat op een plek parkeerplaatsen weg moeten om plaats te maken voor vergroening, dan werkt dat niet. Laat bewoners meedenken met de verandering van onze straten en laat mensen zien dat er iets positiefs voor terugkomt. Dan wordt het tastbaar.”
Ons klimaat
In een reeks verhalen laten we zien hoe West-Brabant omgaat met het veranderende klimaat. Want dat is al aan het veranderen: ook nu, ook in uw achtertuin. Vandaag: duurzame mobiliteit
Lees ook: Elektrisch rijden, we kunnen er niet meer omheen
Fatsoenlijke fiets- en voetpaden
Hoe vaak loop je niet op een voetpad waarop prullenbakken, lantaarn- en laadpalen staan?
Zo kan Breda nog veel leren van Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. ,,Daar komen mensen vooral te voet of met de fiets naar de stad. In Amsterdam heeft een buurt zelf gekozen om parkeerplaatsen in te ruilen voor meer groen, terrasjes en speelplekken. De gemeente steunt dat.”
Om een slimme, duurzame en compacte stad te creëren zijn er volgens Spapé drie elementen nodig. Ten eerste fysieke maatregelen zoals laadpalen en fatsoenlijke fietsen- en voetpaden. ,,Hoe vaak loop je niet op een voetpad waarop prullenbakken, lantaarn- en laadpalen staan?”
‘Auto is niet het belangrijkste voertuig dat bijdraagt aan de economie’
Het tweede element is organisatie. ,,Een stad moet een visie hebben waar je je als bewoner in herkent en aan mee hebt gebouwd. Breda is daarin te behoudend. De gemeente is van mening dat de auto het belangrijkste voertuig is dat bijdraagt aan de economie. De stad is daarop ingericht, maar uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de omzet van binnenstadondernemers komt van de bezoekers die met de fiets of te voet komen. Voetgangers en fietsers moeten dus op de eerste plek staan. Dat kunnen steden versterken door een aangename binnenstad, een prettige verblijfplaats, te creëren.”
Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de omzet van binnenstadondernemers komt van bezoekers die met de fiets of te voet komen
Subsidies
Het laatste element is een goede informatieoverdracht. Een bewoner moet geïnformeerd worden en de kans hebben om erop te reageren. Of liever nog: eraan bij te dragen. Actieve participatie, aldus Spapé. ,,Een plan is enkel houdbaar als inwoners en ondernemers mee kunnen denken over hun deel.”
Het gedrag van mensen beïnvloeden gebeurt niet in een dag. Ze moeten weten wat er mogelijk is en het dan vervolgens willen. Volgens Spapé kunnen subsidies daarbij helpen. ,,Het moet leuk blijven, van nut en noodzakelijk zijn en mensen moeten het herkennen als ‘van hen’. Dan pas verander je het gedrag.”
Het moet leuk blijven, van nut en noodzakelijk zijn en mensen moeten het herkennen als ‘van hen’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Aap, vogel, leeuw en lam als lokaas voor kerkbezoek
BREDA - Terwijl medewerkers van Blind Walls Gallery vakkundig haar panelen bevestigen aan de schutting rond de Grote Kerk, kijkt Nina Valkhoff vanaf de Markt ongeduldig toe. ,,Ik wacht op de poten”, lacht ze. -
PREMIUMColumn
Linie is ‘de parel aller wijken’
‘Geen wijk die het Liniekwartier te boven gaat, in ieder geval niet in Breda: voor de stad betekent zij alles. Waar blinkt die parel aller wijken in onze stad al niet door uit?’ (Vrij naar Newski Prospekt van Nikolaj Gogol). -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken. -
Bredase huisarts Nikkels prikt uit protest door met AstraZeneca-vaccin
De Bredase huisarts Berend Nikkels blijft het vaccin AstraZeneca gewoon gebruiken als mensen daar om vragen. Hij zei dat maandagavond in de uitzending van Op1. Volgens Nikkels doet hij het naar eigen zeggen uit protest tegen het regeringsbeleid en is de animo onder zijn patiënten groot. -
Nieuwe LoveLife Run helpt (ex)kankerpatiënten op weg
BREDA - Het heet de LoveLife Run. Een nieuw loopevenement dat op 20 juni voor het eerst plaatsvindt in Breda. Als het een succes is, volgen later andere plaatsen in Nederland.
-
PREMIUM
Maximaal 600 euro huur per maand: Breda krijgt er mogelijk 180 tijdelijke woningen bij
BREDA - In het landelijke gebied tussen Kapittelweg en Frankenthalerstraat in Breda-Noord wil volkshuisvester WonenBreburg 150 tijdelijke woningen bouwen. Ook iets verderop, vlakbij de Terheijdenseweg, wil de corporatie een buurtje met dertig ‘flexwoningen’ laten verrijzen. -
Schermtijd beperken bij kinderen grootste uitdaging voor ouders: dit kun je doen
Veel Nederlandse ouders zeggen het buitengewoon lastig te vinden de schermtijd van hun kinderen te beperken, blijkt uit onderzoek van Multiscope. We leggen uit hoe je het telefoongebruik van je kind toch aan banden kunt leggen. -
PREMIUM
Onkruid, hoe kom je er van af? Eet het op! (En Suze heeft nog meer tips)
Last van onkruid in de tuin en wil je geen gif spuiten om het weg te krijgen? Dan biedt Suze Peters uit Moordrecht een oplossing. In een praktische online basiscursus onkruid helpt ze tuineigenaren omgaan met onkruid. Een cursus over wat wél weg moet en wat gerust mag blijven staan. En welk onkruid je zelfs kunt eten.
In samenwerking met indebuurt Breda