Hoe maak je een stad als Breda duurzaam? ‘Het moet leuk blijven’
BREDA - Over dertig jaar moeten onze steden slim, duurzaam en compact zijn en moet de doorstroming van mensen én goederen soepel verlopen. Dat is te lezen in het klimaatakkoord. Maar hoe creëer je zo’n stad?
,,Je moet mensen mee laten denken. Dan krijg je ze écht mee”, vertelt Ineke Spapé, expert op het gebied van duurzame stedelijke mobiliteit aan de Breda University of Applied Sciences.
,,Als een gemeente zegt dat op een plek parkeerplaatsen weg moeten om plaats te maken voor vergroening, dan werkt dat niet. Laat bewoners meedenken met de verandering van onze straten en laat mensen zien dat er iets positiefs voor terugkomt. Dan wordt het tastbaar.”
Ons klimaat
In een reeks verhalen laten we zien hoe West-Brabant omgaat met het veranderende klimaat. Want dat is al aan het veranderen: ook nu, ook in uw achtertuin. Vandaag: duurzame mobiliteit
Lees ook: Elektrisch rijden, we kunnen er niet meer omheen
Fatsoenlijke fiets- en voetpaden
Hoe vaak loop je niet op een voetpad waarop prullenbakken, lantaarn- en laadpalen staan?
Zo kan Breda nog veel leren van Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. ,,Daar komen mensen vooral te voet of met de fiets naar de stad. In Amsterdam heeft een buurt zelf gekozen om parkeerplaatsen in te ruilen voor meer groen, terrasjes en speelplekken. De gemeente steunt dat.”
Om een slimme, duurzame en compacte stad te creëren zijn er volgens Spapé drie elementen nodig. Ten eerste fysieke maatregelen zoals laadpalen en fatsoenlijke fietsen- en voetpaden. ,,Hoe vaak loop je niet op een voetpad waarop prullenbakken, lantaarn- en laadpalen staan?”
‘Auto is niet het belangrijkste voertuig dat bijdraagt aan de economie’
Het tweede element is organisatie. ,,Een stad moet een visie hebben waar je je als bewoner in herkent en aan mee hebt gebouwd. Breda is daarin te behoudend. De gemeente is van mening dat de auto het belangrijkste voertuig is dat bijdraagt aan de economie. De stad is daarop ingericht, maar uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de omzet van binnenstadondernemers komt van de bezoekers die met de fiets of te voet komen. Voetgangers en fietsers moeten dus op de eerste plek staan. Dat kunnen steden versterken door een aangename binnenstad, een prettige verblijfplaats, te creëren.”
Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de omzet van binnenstadondernemers komt van bezoekers die met de fiets of te voet komen
Subsidies
Het laatste element is een goede informatieoverdracht. Een bewoner moet geïnformeerd worden en de kans hebben om erop te reageren. Of liever nog: eraan bij te dragen. Actieve participatie, aldus Spapé. ,,Een plan is enkel houdbaar als inwoners en ondernemers mee kunnen denken over hun deel.”
Het gedrag van mensen beïnvloeden gebeurt niet in een dag. Ze moeten weten wat er mogelijk is en het dan vervolgens willen. Volgens Spapé kunnen subsidies daarbij helpen. ,,Het moet leuk blijven, van nut en noodzakelijk zijn en mensen moeten het herkennen als ‘van hen’. Dan pas verander je het gedrag.”
Het moet leuk blijven, van nut en noodzakelijk zijn en mensen moeten het herkennen als ‘van hen’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Man (26) bedreigt andere man met mes bij verkeersruzie in Breda
BREDA - Een 26-jarige Roosendaler heeft zaterdagavond een andere man bedreigd met een mes bij een verkeersruzie op de Haagdijk in Breda. Hij is aangehouden. -
PREMIUMspoor 7
Maarten en Vincent ‘pretparkhoppen’ met de trein: ‘In een park is iedereen zo vriendelijk’
BREDA - Breda is voor veel treinreizigers de laatste stop naar het buitenland, of de eerste stop in Nederland. Waar gaan ze heen? Waar komen ze vandaan? En wat zijn de verwachtingen bij deze aanstaande reis? -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen. -
PREMIUM
Dit jaar betaal je een hoger prijsje voor je ijsje: ‘Sommige smaken maken we niet eens meer’
MOLENSCHOT / SCHIJF - Zelfs een bolletje ijs ontkomt niet aan de inflatie. De prijs stijgt, maar of we een frisse hap laten staan? Bij ijsboerderijen in de regio merken ze daar voorlopig amper iets van: ,,Dit is toch niet duur?” -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om?
-
PREMIUM
Overlast bootjesmensen op Mark in Breda aangepakt: ‘Er zijn mensen die in onze achtertuin wildplassen’
BREDA - In de strijd tegen overlast van waterrecreanten op een deel van de Mark in het Ginneken zijn op het water bij de Duivelsbruglaan vijf boetes uitgedeeld. Omwonenden zijn blij dat er iets wordt gedaan. ,,Soms staan ze opeens in je achtertuin.’’ -
Koken & Eten
Koud water of kokend water? Zo kook je je aardappelen het best
Eet jij vaak aardappelen? En hoe maak jij ze dan klaar? De een doet het met kokend water, de ander zet ze met koud water op. Experts geven hun adviezen voor het goed klaarmaken van de pieper. -
PREMIUM
Ook blauwalg profiteert van warme zomers in West-Brabant: ‘Pootje baden? Beter van niet hier’
ETTEN-LEUR - Droogte, warmte. Blauwalgen gedijen prima deze zomer. En dat is te zien in vijvers en zwemwateren. ,,Het is rotspul en kan behoorlijk giftig zijn. Ik zou geen proefpersoon willen zijn om te kijken wat blauwalg doet.”
In samenwerking met indebuurt Breda