Volledig scherm
Scholieren OLV presenteren ondernemingsplan aan jury © Freek de Swart

Jonge entrepreneurs OLV pitchen ideeën in Dragons Den

BREDA - Steve Jobs begon Apple in een vochtige garage. De oprichter van Nike verkocht zijn eerste gympies vanuit een achterbak. En de wereldberoemde entrepreneur van morgen? Die begon zijn carrière wellicht woensdagavond tijdens de Dragons Den op het OLV Lyceum in Breda.

Tijdens de pauze van de Dragons Den is goed te zien welke jonge ondernemers al gepitcht hebben en welke dat nog moeten doen. Sander van den Heuvel heeft zijn verkooppraatje er al op zitten. "Ik was wel goed zenuwachtig. Toen ik de microfoon teruggaf zat die helemaal onder het zweet." 

Blikjes

Samen met zijn compagnons is hij de bedenker van Dop d'r Op. Een systeem waarbij een blikje fris opnieuw kan worden afgesloten. "We hopen op een investering van 100 euro om de doppen in te kopen. Extra verkochte aandelen gebruiken we om bijvoorbeeld een webshop te openen."

Projectleider Patrick van den Berg legt uit dat de jonge ondernemers in het 20/80 learning school programma zitten. Hierbij doen de scholieren hun bovenbouw havo in 80% van de tijd. De overgebleven uurtjes worden gebruikt om de fijne kneepjes van het ondernemerschap te leren. 

Samenwerken

Hoewel een aantal van de opgezette bedrijfjes vorig jaar winstgevend was is dat volgens Van den Berg niet het hoofddoel. "De meerwaarde zit hem in het leren samenwerken, presenteren, buiten de gebaande paden denken en dat hun creativiteit gestimuleerd wordt."

Na de pauze is het de beurt aan de drie overgebleven pitches. Door de goedgevulde aula van het lyceum klinken onder andere plannen voor een OLV-kledinglijn en een bordspel voor demente bejaarden. De dragons tonen zich vooral onder de indruk van de pitch van Kloos; Een kartonnen opbergsysteem dat orde schept in een rommelig schoolkluisje. 

Quote

Als ze dit echt zelf verzonnen hebben dan moeten ze dat nu al vastleggen.

Jurylid Lenny van der Ham

Jurylid Lenny van der Ham adviseert de jonge ondernemers dan ook om direct contact te zoeken met een kluisjesleverancier. "Als ze dit echt zelf verzonnen hebben dan moeten ze dat nu al vastleggen." Van der Ham herinnert zich een groep jeugdige entrepreneurs met een ophangsysteem voor slingers. "Die verkochten ineens 4000 exemplaren, maar ze hadden er maar 40 ingekocht. Dat is schrikken en dan zijn het wel ineens een stel 15-jarigen."

In samenwerking met indebuurt Breda