Volledig scherm
RandstadRail is een voorbeeld van een lightrail-concept. © ANP

Studie naar lightrail-verbinding tussen Breda en Tilburg is nooit uitgevoerd

BREDA - Toen Breda en Tilburg in 2017 afspraken om meer te gaan samenwerken was een van de concrete punten dat er een gezamenlijke haalbaarheidsstudie zou worden gedaan naar een lightrail-verbinding tussen beide steden. Die studie blijkt echter nooit te zijn uitgevoerd, zo laat een woordvoerster van de gemeente Breda desgevraagd weten.

In het convenant dat de Bredase burgemeester Paul Depla in september 2017 sloot met zijn toenmalige Tilburgse collega Peter Noordanus stond letterlijk: ‘Verkennen van lightrail-concept Breda-Tilburg als voorloper en onderdeel van ‘Brabantrail’ om de frequentie van het (trein)verkeer tussen beide steden te vergroten. We voeren samen een studie op haalbaarheid en uitvoerbaarheid uit’.

Toekomstbeeld OV 2040

“De steden hebben er voor gekozen om hiervoor geen afzonderlijk eigen onderzoek te starten maar om de vraag in te brengen in de landelijke studie naar het Toekomstbeeld OV 2040,” aldus de woordvoerster van de gemeente.

In dat Toekomstbeeld, dat twee maanden geleden is verschenen, komt het woord ‘lightrail’ echter niet voor. Ook wordt er niet in gerept over het traject tussen Breda en Tilburg als zodanig. Er staat alleen dat voor de verbinding van Breda naar Utrecht ‘een vernieuwend HOV-concept’ wordt uitgewerkt, waarbij HOV staat voor ‘hoogwaardig openbaar vervoer’.

Geen trein, maar meer dan een bus

Volgens de woordvoerster zou dat nieuwe HOV-concept ook op andere verbindingen (zoals met Tilburg) kunnen worden ingezet: “Gedacht wordt aan een nieuw type voertuig, geen trein maar meer dan een bus.” In de tweede helft van dit jaar moet volgens haar duidelijk zijn wat de aanpak voor het traject Breda-Utrecht gaat inhouden. 

In samenwerking met indebuurt Breda