Volledig scherm
© REUTERS

65.000 Russen 'geïnteresseerd in landverraad' op Facebook

65.000 Russen hebben op Facebook het label 'geïnteresseerd in landverraad' gekregen, schrijft de Britse krant The Guardian. Dit werd gedaan door het algoritme dat bepaalt welke advertenties aan welke Facebookbezoeker getoond worden.

Iedere Facebookgebruiker krijgt dit soort labels toegewezen. Deze interesses variëren van chocolade tot internetbankieren tot handtassen. Het label 'landverraad' is inmiddels verwijderd, nadat het ontdekt werd door de Deense staatsomroep Danmarks Radio.

Illegale activiteit

Facebook gaf toe dat dit per ongeluk is gebeurd. ,,Landverraad was toegevoegd als categorie vanwege het historische belang. Aangezien het een illegale activiteit is, hebben we het label verwijderd'', aldus een woordvoerder. 

Of de Russische staat op de hoogte was van de labels en er iets mee heeft gedaan, is onduidelijk. In theorie hadden ze een campagne op Facebook kunnen starten, en daarbij de labels 'Russisch' en 'geïnteresseerd in landverraad' aan kunnen vinken. Wanneer deze doelgroep op de advertentie had geklikt, hadden de IP-adressen verzameld kunnen worden. 

Rusland-expert Mette Skak van de Aarhus University liet aan The Guardian weten dat het internet in Rusland officieel niet gecensureerd wordt. ,,Deze methoden, die Facebook waarschijnlijk onbewust aan de Russische autoriteiten gegeven heeft, maken het voor de overheidsinstanties wel heel makkelijk om op een systematische manier mogelijke verraders op te sporen'', aldus Skak.

Misbruik

Facebook reageerde op de commotie: 'Wanneer we misbruik van onze advertenties constateren, ondernemen we direct actie. In zulke gevallen verwijderen we de advertentie, schorsen we het account van de adverteerder of lichten we zelfs de lokale autoriteiten in.'

De labels van Facebook deden eerder al wat stof opwaaien. Sinds de AVG in werking is getreden, mogen bedrijven niet zomaar persoonlijke informatie opslaan of delen, zoals seksualiteit, religie of politieke voorkeur. Facebook vroeg daarom al haar gebruikers of zij akkoord waren met het verwerken van dergelijke informatie. Deze toestemming is echter niet nodig voor het toebedelen van de labels, waardoor een gebruiker nu nog steeds het label 'geïnteresseerd in homoseksualiteit' of 'geïnteresseerd in islam' kan krijgen.