Volledig scherm
Frédéric Gagey. © Air France-KLM

Air France benoemt financieel directeur tot interim-topman

UpdateFrédéric Gagey, de financiële baas van Air France-KLM, wordt voorlopig ook bestuursvoorzitter van de luchtvaartgroep. Zijn voorganger Jean-Marc Janaillac pleitte vandaag in zijn afscheidsspeech voor verbetering van het concurrentievermogen van de luchtvaartcombinatie. 

Gagey is benoemd om het vertrek van topman Jean-Marc Janaillac op te vangen. Gagey komt niet alleen aan het hoofd te staan van het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern. De dagelijkse leiding komt in handen van een driekoppig management waarin naast Gagey ook Air France-baas Franck Terner en KLM-hoofd Pieter Elbers zitten.

Een deel van het takenpakket van Janaillac gaat daarnaast naar Anne-Marie Couderc. Zij wordt niet-uitvoerend voorzitter van het bestuur, een functie die vergelijkbaar is met die van president-commissaris. Janaillac was uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur.

Elbers

KLM-baas Elbers denkt dat deze oplossing "rust en stabiliteit" biedt voor de organisatie. ,,Het is van belang dat we groepsbreed de goede spirit, cohesie en de stabiliteit uit de begintijd van onze samenwerking weer herpakken", zegt hij.

Ook krijgt het concern volgens hem zo de tijd om te werken aan een permanente invulling en inrichting voor de groep. De Nederlander benadrukt dat hij zich, hoewel onderdeel van het driekoppige management, ook gewoon voor KLM blijft inzetten. 

Elbers verdedigde zondag in het tv-programma Buitenhof de samenwerking van de Nederlandse luchtvaarttrots met Air France. Het opsplitsen van Air France en KLM is volgens hem ,,ondenkbaar''. Maar hij kwam tegelijk ook met scherpe opmerkingen richting het stakende personeel in Frankrijk.

Scheidend topman

Volgens Jean-Marc Janaillac moet Air France-KLM zijn concurrentievermogen verbeteren. Dat zei de scheidend topman vandaag tijdens de aandeelhoudersvergadering van het concern. Het bedrijf moet volgens hem blijven zoeken naar partners, maar ook voor autoriteiten is een rol weggelegd.

Volgens de Fransman moet Air France-KLM nog meer inzetten op zijn eigen goedkopere maatschappijen. Daarmee kan de vloot worden vergroot, stijgt de bezettingsgraad van de kisten en zijn er meer voordelen te behalen bij de inkoop. Dat alles zorgt volgens hem voor betere operationele prestaties. Verder wees hij op meer samenwerkingsverbanden vanwege de dreigende consolidatie in de sector.

Volgens Janaillac is er ook een taak weggelegd voor autoriteiten om onder meer een gelijk speelveld te krijgen met grote luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. Dat kan onder meer door belastingvoordelen.

Volledig scherm
© AP

Virgin Atlantic

Jean-Marc Janaillac maakte op 6 mei zijn terugtreden bekend. Hij speelde het loonconflict bij Air France hard, door zijn lot te verbinden aan de uitkomst van een stemming over het finale loonbod. Die gok pakte volkomen verkeerd voor hem uit. Afgesproken werd dat hij zijn werkzaamheden als topman zou blijven uitvoeren tot na de jaarvergadering van luchtvaartcombinatie Air France-KLM vandaag. Daarna treedt hij formeel terug. 

Janaillac zette kort voor zijn vertrek nog wel zijn handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst met branchegenoot Virgin Atlantic. Air France-KLM kondigde in juli vorig jaar al aan de handen ineen te slaan met de Britten. Het Frans-Nederlandse concern stapt voor 31 procent in bij Virgin Atlantic. Daarmee is de luchtvaartcombinatie de op een na grootste aandeelhouder in die maatschappij. Autoriteiten moeten nog wel akkoord geven voor die deal.

Een deel van het takenpakket van topman Jean-Marc Janaillac wordt overgenomen door voormalig parlementslid Anne-Marie Couderc. Zij wordt morgen benoemd als interim-voorzitter van de raad van commissarissen, meldde de Franse krant Le Figaro eerder vandaag.

Beurskoersen

Air Framce-KLM was door de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering en benoeming van een interim-topman vandaag een opvallende daler op Beursplein 5. De koers van luchtvaartmaatschappij kelderde de dag na het nieuws over het vertrek van Janaillac met 13 procent. Het was het grootste koersverlies in meer dan negen jaar. Air France, het zusterbedrijf van KLM, heeft al sinds februari te maken met staking.