Boeing 737 MAX weer toegestaan in Europees luchtruim
De gewraakte Boeings van het type 737 MAX, die bijna twee jaar om veiligheidsredenen aan de grond bleven, staan voor een terugkeer in het Europese luchtruim. De Europese luchtvaartautoriteit EASA stelt na een uitgebreide analyse dat het vliegtuig veilig weer in dienst kan worden genomen. Ook van de Britse toezichthouder CAA mag het toestel weer in gebruik worden genomen.
Door crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden en stonden de toestellen ruim anderhalf jaar aan de grond. Beide toestellen waren slechts een paar maanden oud. Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een update van de software.
Later kreeg ook de Amerikaanse toezichthouder FAA scherpe kritiek, omdat de instantie Boeing onvoldoende controleerde en zo de veiligheid van reizigers niet kon garanderen.
Passagiers
De Verenigde Staten en Brazilië schrapten het vliegverbod in november vorig jaar. In Canada mogen de toestellen vanaf vorige week weer vliegen. De EASA had in november al gezegd de Europese toelating ‘vanaf midden januari’ te verwachten.
Het kan overigens nog wel nog even duren alvorens de toestellen weer passagiers mee zullen nemen, aldus de EASA. Eerst moet namelijk nog aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moeten er software-updates worden uitgevoerd, moeten de piloten een opleiding krijgen en moet er met elk toestel een testvlucht worden uitgevoerd zonder passagiers.
In Nederland heeft touroperator TUI het toestel in zijn vloot. Voorafgaand aan de twee rampen was de 737 MAX een van de bestverkopende vliegtuigen van het Amerikaanse Boeing.
Aan de grond
Het aan de grond zetten van het toestel heeft Boeing miljarden gekost, de leveringsketen ontregeld, en tot onderzoeken geleid waarin werd geconcludeerd dat er een gebrek aan transparantie en degelijk toezicht was bij Boeing en de FAA tijdens de ontwikkeling van de 737 MAX. Een strafrechtelijk onderzoek loopt nog.
De vliegtuigbouwer had ook last van de coronacrisis. Zwaar getroffen luchtvaartmaatschappijen stelden daardoor de levering van bestelde vliegtuigen uit of annuleerden bestellingen volledig.
Verder moest Boeing fors afschrijven op de ontwikkeling van de nieuwe 777X-vliegtuigen en de planning daarvoor doorschuiven. De eerste toestellen van het nieuwe type komen nu pas laat in 2023 op de markt. Tot overmaat van ramp waren er ook nog productieproblemen bij de 787.
Afgelopen jaar zag Boeing 18,4 miljard dollar het bedrijf uitlopen, waarvan zo’n 4 miljard dollar in het slotkwartaal. Toen mocht de 737 MAX in de Verenigde Staten weer de lucht in en konden de leveringen worden hervat.
De omzet van Boeing daalde met haast een kwart tot 58,2 miljard dollar. De vliegtuigbouwer kwam tot een jaarverlies van net geen 12 miljard dollar, waarvan het merendeel veroorzaakt werd door de tak die vliegtuigen voor de burgerluchtvaart bouwt. Wel heeft Boeing nog een orderboek bij die tak ter waarde van 282 miljard dollar.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese toestemming Boeing 737 MAX waarschijnlijk in januari
De Boeing 737 MAX mag naar verwachting ‘ergens in januari’ weer in Europa vliegen. Directeur Patrick Ky van de Europese toezichthouder voor de luchtvaart EASA zegt dat in een interview met de Franse krant La Tribune. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Boeing 737 MAX mag weer vliegen van Amerikaanse luchtvaartautoriteit
De Boeing 737 MAX mag binnenkort weer vliegen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Dat heeft de waakhond vanmiddag bekendgemaakt. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Rapport: Boeing hield info achter die mogelijk leidde tot crashes 737 MAX
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft mogelijk geprobeerd belangrijke informatie achter te houden die wellicht heeft geleid tot de crashes van twee Boeing 737 MAX-toestellen. Tot deze conclusie komt een commissie van de Amerikaanse Senaat.
-
Boeing krijgt eindelijk weer bestelling voor controversiële 737 MAX
Vliegtuigbouwer Boeing heeft voor het eerst in maanden weer een bestelling gekregen voor probleemtoestel 737 MAX. De Poolse chartermaatschappij Enter Air heeft twee vliegtuigen van het type besteld met een optie op nog twee extra toestellen. De laatste keer dat Boeing een order voor de 737 MAX ontving, was in 2019. -
‘Probleemtoestel Boeing 737 MAX is veilig en mag binnenkort weer vliegen’
De Boeing 737 MAX is veilig en mag binnenkort waarschijnlijk weer vliegen van de Europese toezichthouder voor de luchtvaart, zegt EASA-directeur Patrick Ky in een interview. Na twee crashes werden alle vluchten met dit type wereldwijd verboden. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.