Volledig scherm
© ANP

Boerenkool verovert de wereld: van shake tot cocktail

Hollandser kan het haast niet: boerenkool. De groente verovert nu in rap tempo de wereld. Niet als ingrediënt voor een ouderwetse stamppot, maar in bijvoorbeeld een shake, smoothie, pasta en zelfs cocktail. Het goedje is hipper dan hip en bovendien oergezond.

Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP

Boerenkoolchips, boerenkoolchocola, boerenkoolbier en zelfs boerenkoolnagellak. Boerenkool is een gigantische hit in de VS. De groente is amper aan te slepen. Supermarktketen WholeFoods verkoopt 22.000 stronken per dag. Dat actrice Gwyneth Paltrow boerenkool eindeloos promoot op haar blog en Michelle Obama de groente heeft geplant in de tuin van het Witte Huis helpt zeker een handje.

Het begon allemaal in New York. Elk restaurant dat een beetje wil meetellen, zorgt dat het boerenkool op de menukaart heeft staan. De afgelopen 2 jaar is het aantal gerechten met boerenkool op Amerikaanse menukaarten met 223 procent toegenomen, becijfert databedrijf Technomic.

Ook in Chalk Point in de dure en hippe wijk SoHo in Manhattan staat het op de kaart. Het best verkopende item in het restaurant staat trouwens op de drankkaart: een boerenkoolmartini, waarvan er vier- tot vijfhonderd per week worden geschonken. Bedenker William Bastian gaf de cocktail nota bene een Nederlandse naam, Kalck Hoek - verwijzend naar de naam van de populaire eetgelegenheid. Ook op de menukaart van Chalk Point keert boerenkool meerdere keren terug, bijvoorbeeld in de boerensalade (met rode ui, limoen en geitenkaas) en gesauteerde boerenkool (met huisgemaakte chorizo en peper).

Na New York lijkt nu heel Amerika overstag te gaan voor boerenkool. Hail the kale (spreek uit: keel), kopte de toonaangevende nieuwszender ABC deze week nog: 'Gegroet zij de boerenkool'. Het tv-station verbaasde zich over de populariteit van de tamelijke smakeloze groente.

Dat de boerenkoolindustrie groeit als - jawel - kool, is ook waarneembaar in Salinas Valley in Californië, ook wel de slakom van de wereld genoemd vanwege de gigantische groenteproductie. Een van de grootste telers daar is Church Brothers, met onder anderen de Nederlander Ernst van Eeghen aan het roer. Ook hier is het boerenkool uit-en-te-na. ,,Het lijkt wel alsof nu alles met boerenkool wordt gedaan. Van ontbijt, lunch, diner tot snacks, soep en zelfs cocktails,'' zegt Van Eeghen, die denkt dat de groente vooral zo populair is omdat kookprogramma's en celebrity's boerenkool bewieroken vanwege het oergezonde karakter ervan. 'Supermarkten en restaurants zijn daar vervolgens handig op ingesprongen. Onze productie is de laatste 3 jaar verzesvoudigd. Op dit moment leveren wij 8000 kilo boerenkool per week.'

Enorm in trek
De populariteit van boerenkool kent geen grenzen. Letterlijk, de groente blijkt wereldwijd enorm in trek. Ook in Nederland is de groente mateloos populair. 'Het grappige is dat boerenkool natuurlijk heel erg Nederlands is,' zegt voormalig model en Ellemieke Vermolen. 'Iedereen kent boerenkool met worst. Het is het lievelingsgerecht van mijn kinderen. En sinds het in Amerika is gehypet als supergroente is dat in Nederland ineens ook zo. We gebruiken het ook in shakes, smoothies en salades. Je kan er trouwens ook een heel lekkere dressing van maken als je het eerst door de slow juicer haalt.'

Ook Vermolen benadrukt dat boerenkool oergezond is. 'Er zitten heel veel antioxidanten in, wat tegen veroudering helpt. Boerenkool is daarnaast rijk aan vitamine A en C en is dus goed voor je immuunsysteem en voor je ogen en huid. Het is echt een superfood.'

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement