Volledig scherm
Een brokstuk van de gecrashte Airbus van Germanwings © reuters

Copiloot liet Germanwings-toestel opzettelijk neerstorten

De copiloot van het Germanwings-toestel heeft het vliegtuig moedwillig laten dalen. Dat werd vanmiddag bekend gemaakt op een persconferentie van het onderzoeksteam. Het is nog onduidelijk waarom de copiloot dat deed. De copiloot heet Andreas Lubitz en is 27 jaar oud. De Franse openbaar aanklager is niet op de hoogte van de religie van de man, maar denkt ook niet dat er in die richting gezocht moet worden, vertelde hij tijdens de persconferentie.

Volledig scherm
Andreas Lubitz, de copiloot die het toestel liet neerstorten. © AFP/Facebook
Volledig scherm
© ap
Volledig scherm
© afp

Tijdens de persconferentie werd duidelijk dat de copiloot alleen in de cockpit zat, ten tijde van de crash. Het onderzoeksteam heeft de laatste 30 minuten van de voice recorder integraal beluisterd. In de eerste 20 minuten van die tape wordt op normale wijze gecommuniceerd, vertelt de openbaar aanklager. ,,Ze spreken vrolijk en vriendschappelijk met elkaar.''

De gezagvoerder begint aan een checklist voor de landing in Düsseldorf. Vlak daarna verlaat hij de cockpit en blijft copiloot Andreas Lubitz alleen achter in de cockpit. Op dat moment veranderde alles, vertelt de aanklager. ,,De copiloot heeft aan de knoppen van het toestel gezeten. Hij schakelde de automatische piloot uit en heeft de daling ingezet.''

De gezagvoerder wilde op dat moment weer naar binnen en bonsde op de deur. ,,De copiloot reageerde daar niet op. Het is wel duidelijk hoorbaar dat hij ademt, dus hij was in leven.'' 

Geen mayday
Ook op de luchtverkeersleiding reageert Lubitz niet: ,,Er zijn meerdere verzoeken gedaan om contact op te nemen, maar hij heeft ze allemaal genegeerd. Ook door de piloot zelf is geen noodsignaal afgegeven. Geen mayday.''

Vlak voor het toestel de grond raakt gaat een alarm af in het toestel. In de cockpit wordt het signaal 'pull up' gegeven. Dat gebeurt niet en in het toestel hoor je een eerste klap. Op het laatste moment  van de opname is ook te horen hoe passagiers schreeuwen. ,,Waarschijnlijk is het toestel eerst op een richel gekomen.'' Daarna is de Airbus waarschijnlijk over een bergrand gegleden.

Volledig scherm
© ANP

Rouwbericht
De vliegvereniging waar Lubitz lid was heeft gisteren op haar website een rouwbericht gezet: ,,Met groot verdriet hebben de leden van LSC Westerwald kennis genomen van het neerstorten van Germanwings-vlucht 4U9252. Met ontzetting hebben we kennis genomen van het feit dat onder de slachtoffers een lid van onze vereniging is. Andreas stierf als copiloot van deze vlucht.'' Toen de vereniging het bericht plaatste was nog niet duidelijk dat Lubitz het toestel bewust liet neerstorten.

Lubitz komt uit het Duitse Montabaur. Volgens de vliegclub maakte hij zijn droom waar door te gaan vliegen. ,,Andreas werd als jeugd lid van de club om zijn droom van het vliegen te vervullen", zo luidt het bericht van de LSC Club op haar website. ,,Voor die droom betaalt hij nu met zijn leven.

Het onderzoeksteam heeft Justitie in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de piloot en andere achtergronden van de vlieger. Hij is Duits staatsburger en er zijn geen aanwijzingen voor een terreurdaad. Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.

Zelfmoord de oorzaak van een crash 
Het zelfmoordscenario komt niet veel voor, maar is ook niet zeldzaam in de luchtvaartgeschiedenis. In diverse vliegdatabases, zoals de Federal Aviation Administration en de Aviation Safety Network, zijn diverse gevallen opgenomen waarbij een piloot zelfmoord pleegt.

Meestal nam de suïcidale (co)piloot enkele tientallen slachtoffers mee in zijn daad. Behalve op 31 oktober 1999. Op een vlucht van Egypt Air kwamen 217 inzittenden om het leven. Ongeveer een half uur na vertrek uit New York verliet de gezagvoerder de cockpit. De vermoedelijke oorzaak was zelfmoord, maar hard bewijs is er nooit gevonden. De copiloot zou elf keer hebben gezegd: 'Ik vertrouw op God'. Egyptische autoriteiten betwistten een opzettelijke daad en houden vol dat er iets mis was met het vliegtuig. Ook dit is nooit bewezen. 

Het laatste geval van een piloot die zelfmoord pleegde was in 2013 op de vlucht van Mozambique Airlines( LAM), daarbij kwamen 33 mensen om het leven.