Volledig scherm
© afp

'Costa Concordia onveilig ontworpen vanwege winstbejag'

De Costa Concordia is zo makkelijk gekapseisd omdat het schip onveilig ontworpen was. De schuld ligt bij het winstbejag van het Amerikaanse Carnival, de moedermaatschappij van rederij Costa. Dat beweren althans de advocaten die 150 overlevenden van de scheepsramp vertegenwoordigen in een rechtszaak. Ze willen vermijden dat het schip ooit weer vaart en andere mensenlevens in gevaar brengt.

Volledig scherm
© afp

'We geloven dat Carnival zo berekend handelde om uit hun vloot meer winst te halen,' aldus het advocatenbureau. 'De mogelijkheid om meer ruimte op elk schip te kunnen verkopen was zo'n berekende beslissing dat men bewust de veiligheidsbelangen negeerde.'

Te zware bovenbouw
De Costa Concordia kapseisde in januari voor de Italiaanse kust met 4.200 opvarenden. Er vielen 32 doden. Dat komt volgens de advocaten omdat het schip een te zware bovenbouw had. Eigenaar Carnival had dat zo aan de scheepsbouwers gevraagd om meer passagiers te kunnen vervoeren. 'We hebben een zaak aangespannen tegen Carnival en tegen de architecten en ontwerpers voor de neiging van de Costa Concordia om te slingeren en slagzij te maken en omdat het schip een doolhof was.' Zo luidt de aanklacht van de advocaten van de slachtoffers.  

Schande
Ze vragen aan een rechtbank in Florida een schadevergoeding voor hun cliënten. Ze willen niet dat de Concordia hersteld wordt en ooit weer vaart.'Het is een schande voor de families die geliefden verloren hebben om dit schip weer in de vaart te brengen en andere passagiers in gevaar te brengen', zo verklaren de advocaten in naam van de slachtoffers.

Volledig scherm
© afp