De vijf (vuile) trucs van Cambridge Analytica om verkiezingen te beïnvloeden

videoDe Britse tv-zender Channel 4 deed zich voor als potentiële klant van Cambridge Analytica, het databedrijf dat zegt Donald Trump aan de verkiezingswinst te hebben geholpen. De documentaire geeft een ontluisterende inkijk in de vuile trucs die worden uitgehaald om verkiezingen te winnen.

Volledig scherm
Cambridge Analytica-baas Alexander Nix tijdens een congres in 2017. Intussen wordt zijn bedrijf beschuldigd van het gebruik van persoonlijke gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden. © EPA

1. Maak tegenstanders zwart
De vier maanden durende undercoveroperatie geeft een ontluisterende kijk op de campagnestrategie van het databedijf. Het inzetten van hoeren en steekpenningen wordt niet geschuwd. Ze kunnen 'enkele meisjes sturen naar het huis van de kandidaat', Oekraïense meisjes zijn 'heel mooi' en 'werken goed' bevestigt Cambridge Analytica-baas Alexander Nix. ,,We bieden een groot geldbedrag aan de kandidaat, bijvoorbeeld om zijn campagne mee te financieren, dat nemen we op, we blurren het gezicht van onze man en zetten het op internet.''

2. Speel in op angst 
Channel 4 laat iemand zich voordoen als een potentiële nieuwe klant uit Sri Lanka en spreekt met Mark Turnbull, managing director van de wereldwijde politieke tak van het bedrijf. Op de undercoverbeelden legt hij uit dat het hun taak is om de 'diepst gewortelde, bewuste en onderbewuste angsten' van mensen boven tafel te krijgen. ,,Het heeft geen zin om campagne te voeren op feiten, het gaat allemaal over emotie'', analyseert hij. Zo pocht hij over de verkiezingen in Kenia, waar op internet massaal filmpjes zijn verspreid met leugens over hun politieke tegenstander. ,,Het moet  gebeuren zonder dat iemand denkt: 'dat is propaganda', want op het moment dat je dat denkt is de volgende vraag: 'wie heeft dat naar buiten gebracht?'