Volledig scherm
Een kopje koffie in het vliegtuig is niet zonder risico, voor passagier én vliegtuigmaatschappij. © Shutterstock

Europees Hof: Vliegmaatschappij is aansprakelijk voor letsel door morsen hete koffie

Luchtvaartmaatschappijen zijn aansprakelijk als een passagier buiten zijn of haar schuld letsel oploopt tijdens de catering aan boord, bepaalde het Europees Hof van Justitie. De aansprakelijkheid blijft niet beperkt tot typische luchtvaartrisico's, zoals een vliegtuigongeval.

Als er tijdens een vlucht bijvoorbeeld een beker warme koffie op iemand valt, kan de schade worden verhaald op het vliegbedrijf. Het Europees Hof in Luxemburg oordeelde zo, naar aanleiding van een vraag van de hoogste Oostenrijkse rechter.

De zaak draait om een jong meisje dat tijdens een vlucht van het Spaanse Palma de Mallorca naar Wenen in Oostenrijk gewond raakte, doordat koffie van het uitklaptafeltje van haar vader omviel. Het meisje, dat toen 6 jaar oud was, liep tweedegraads brandwonden op aan haar dijbeen en borst.

De familie eist 8500 euro schadevergoeding van de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Niki Luftfahrt. De maatschappij zei niet aansprakelijk te zijn, omdat het niet ging om iets dat verband hield met een vliegongeluk, maar dat is volgens het EU-hof wel zo. 

Luchtvaartrisico

Of het tafeltje defect was, of dat de trillingen van het toestel de beker deden omvallen, kon onderzoek niet vaststellen. Maar volgens het Europees Hof maakt het niet uit. Of de verwondingen het gevolg zijn van een typisch luchtvaartrisico hoeft niet te worden onderzocht.

De rechters leggen het begrip 'ongeval' in het Verdrag van Montreal zo uit dat ook onvoorziene en onopzettelijke gebeurtenissen eronder vallen. De aansprakelijkheid ligt allereerst bij de maatschappij, tenzij kan worden aangetoond dat de passagier medeverantwoordelijk is voor het incident.