Volledig scherm
Archieffoto. © ANP

Extra bestemmingen voor Thalys: Bordeaux, Charles de Gaulle en Disneyland

Hogesnelheidstrein Thalys krijgt er volgend jaar drie bestemmingen bij. Vanaf april 2019 kun je vanuit Amsterdam en Rotterdam rechtstreeks met de trein naar Disneyland Parijs en de Parijse luchthaven Roissy-Charles de Gaulle. Tijdens de zomer komt er een verbinding met de Zuid-Franse stad Bordeaux. Dat is vandaag bekendgemaakt.

Thalys zal vanaf april volgend jaar twee keer per dag heen en terug rijden op de route naar Roissy-Charles de Gaulle en Marne-la-Vallée, het station van Disneyland Parijs. De reistijd bedraagt ongeveer 3,5 uur vanuit Amsterdam en ruim drie uur vanuit Rotterdam. De hst-operator verwacht op termijn 300.000 reizigers op de route. 

Thalys kondigde verder ook een nieuwe zomerbestemming aan: Bordeaux, in het zuidwesten van Frankrijk. Die voegt zich vanaf juni 2019 bij de al bestaande zomerbestemming, Marseille. In de winter kan je met de Thalys naar de Alpen.

Verbinding Lille geschrapt

Thalys maakt ruimte voor de netwerkuitbreiding door de verbinding met het Noord-Franse Lille te schrappen. Die werd in 2014 opgestart, maar voldeed niet aan de verwachtingen. ,,De bezettingsgraad bedroeg gemiddeld maar 20 à 25 procent, zelfs met lage prijzen'', aldus Thalys-ceo Agnès Ogier. Wie naar Lille moet, kan in Brussel-Zuid overstappen op de TGV of Eurostar.

Vanaf de tweede helft van 2019 wordt ook het interieur van de treinen vernieuwd. Net als tien jaar geleden doet Thalys daarvoor een beroep op de Vlaamse ontwerper Axel Enthoven. Het eerste vernieuwde treinstel moet in de tweede helft van 2019 operationeel zijn. De renovatie levert 7 procent meer stoelen op, net als extra bagageruimte en plaats voor twee fietsen. In de loop van 2022 zullen alle treinstellen onder handen genomen zijn.

Stakingen

Topvrouw Ogier toonde zich ook tevreden over de eerste jaarhelft. Het aantal reizigers steeg met bijna 5 procent, de omzet ligt drie procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, aldus de ceo. Het eerste kwartaal was nog beter, maar in het tweede kwartaal voelde Thalys de impact van een reeks stakingen bij de Franse spoorwegen.