Glasplaat Ikea-tafel ontploft spontaan

Een Vlaams stel uit Zottegem kreeg de ochtend na Halloween de schrik van hun leven. Het glazen blad van hun Ikea-salontafel ontplofte. ,,Gelukkig gebeurde het in alle vroegte en lagen we nog in bed. Het rondvliegende glas had heel wat verwondingen kunnen veroorzaken", vertellen Ruud Van Eersel en zijn vriendin Isabelle aan Het Laatste Nieuws.

Quote

We haastten ons om te kijken en vonden er onze salontafel in duizenden stukjes terug

Ruud Van Eersel

Met een luide knal werden Ruud en Isabelle dinsdagochtend gewekt. ,,Het was rond 7.30 uur. We lagen nog in bed toen we in de woonkamer een harde knal en brekend glas hoorden. We haastten ons om te kijken en vonden er onze salontafel in duizenden stukjes terug. Het glas lag werkelijk overal verspreid'', vertellen de twee. Het koppel nam foto's van de ravage en stuurde een mail naar de klantenservice van de Zweedse meubelgigant.

Regissör
,,We hebben de salontafel van het type Regissör anderhalf jaar geleden voor 129 euro in het Gentse filiaal van Ikea gekocht. Tot dinsdag verkeerde de tafel in perfecte staat, er zat geen enkel krasje op. Blootstelling aan extreme hitte kan niet de oorzaak zijn, want in dat anderhalf jaar is het al heel wat warmer geweest dan deze week."

Isabelle ging aan het googelen en ontdekte dat het niet de eerste keer is dat een glazen tafel spontaan ontploft. ,,We hebben contact opgenomen met een fabrikant van glazen tafels en ons werd verteld dat het te maken heeft met een onjuiste koeling. Hierdoor kan een glazen tafel na een aantal weken of zelfs na een aantal jaren spontaan ontploffen. Ook werd ons verteld dat er tientallen, misschien wel honderden andere glazen tafels verkocht zijn die hetzelfde lot zijn beschoren."

Reactie Ikea
De klantenservice van Ikea vroeg het stel een kopie van de bon op te sturen. ,,Daarop staan alle gegevens die ze nodig hebben voor hun onderzoek. We zijn benieuwd naar hun antwoord."

Bij Ikea beloven ze het probleem grondig te onderzoeken. ,,Eventuele kwaliteitsproblemen worden meteen aan Ikea Sweden doorgegeven. Afhankelijk van het resultaat van dit onderzoek bekijken we samen met de klant hoe we tot een oplossing kunnen komen. Voor nu is het dus onmogelijk om een pasklare oplossing te bieden voor dit probleem", reageert woordvoerder Steven De Smet.