Volledig scherm
De verwoestingen in Kathmandu in Nepal na de aardbeving. © epa

Hagenezen zamelen ruim 12.000 euro in voor Nepalese werknemers

De Haagse ondernemers Jasper Gabriëlse (23) en Melvin Loggies (23) hebben de afgelopen twee dagen ruim 12.000 euro ingezameld voor de slachtoffers van de aardbeving in Nepal. Het duo heeft directe contacten in het land. ,,Onze hofleverancier Hari uit Kathmandu is zwaar getroffen door de ramp.''

Volledig scherm
Jasper (links) met zijn mede-ondernemer Melvin. © Seepje
Quote

Het ging allemaal goed tot afgelopen zaterdag

Jasper Gabriëlse

De twee sociale ondernemers begonnen twee jaar geleden hun wasmiddelbedrijf Seepje. ,,We wilden hiermee de werkomstandigheden in Nepal verbeteren'', vertelt Gabriëlse. ,,We produceerden een plantaardig wasmiddel, 'Seepje', dat gebaseerd is op een Nepalese vrucht.'' Het ging allemaal goed, tot afgelopen zaterdag. ,,Ik schrok enorm toen ik hoorde van de ramp. In eerste instantie maakte ik mij grote zorgen om het persoonlijke welzijn van onze leverancier Hari.''

Er werd meteen contact opgenomen met de Nepalese boer. ,,We hoorden van hem dat het niet goed ging. Hij heeft veel familie en vrienden verloren.'' De Hagenezen aarzelden geen seconde en haalden een nacht door om een campagne voor hun werknemer op te zetten. ,,We dachten: we moeten doen wat we kunnen om Hari te helpen. Op zondagochtend stond de actie 'Wassen voor Nepal' online.''

Volledig scherm
Hari, de leverancier van Seepje voordat de aardbeving plaatsvond in Nepal. © Seepje
Quote

We willen het geld zoveel mogelijk waarde geven

Jasper Gabriëlse

Het primaire doel van de campagne is Hari te helpen zijn leven weer op te pakken. ,,We willen hem persoonlijk helpen, maar ook zijn familie en zijn 32 werknemers.'' De mannen zijn wel van plan om professionele hulp te zoeken. ,,We hebben hier zelf totaal geen ervaring mee'', zegt Gabriëlse. ,,Dus ik kan me goed voorstellen dat we de komende dagen een ervaren partij gaan zoeken om ons te helpen. We willen het geld niet zomaar overmaken, maar zo veel mogelijk waarde geven.'' Dat is volgens Gabriëlse ook het grote verschil met bijvoorbeeld een Giro 555-actie. ,,Al het geld dat via onze campagna naar Nepal gaat, wordt tot op de cent inzichtelijk gemaakt. Zo weet iedereen exact wat er mee gebeurt.''

'Bijna euforisch'
Gisteren waren de ondernemers bijna euforisch. ,,Onze eerste Facebook-post had bijna 100.000 mensen bereikt en we hadden al ruim 12.000 euro opgehaald.'' Na een bericht uit Nepal was de blijdschap echter ver te zoeken. ,,We hoorden dat de woon- en werkplaats van Hari helemaal is ingestort. Dat heeft voor hem, maar ook voor ons bedrijf Seepje enorme gevolgen. Er is nu nog meer geld nodig.''

De Haagse mannen hebben Hari laten weten dat zij een actie voor hem hebben opgezet. ,,We hebben hem een mail gestuurd met linkjes naar de campagne, maar daar staat, volgens mij, zijn hoofd nu niet naar. Het laatste dat wij van hem hebben gehoord is dat hij op zoek is naar zijn vader. De hele situatie is echt verschrikkelijk heftig,''