Volledig scherm
Het jongetje uit de campagne van H&M © H&M

H&M door het stof wegens 'coolest monkey in the jungle'

Stevige kritiek op modeketen H&M in Groot-Brittannië:  op de site draagt een donker jongetje een groene trui met de tekst 'Coolest monkey in the jungle'. Inmiddels heeft de modegigant excuses gemaakt.

Columnist Charles Blow van de Amerikaanse krant The New York Times merkte het opvallende tafereel op in de webshop van H&M. Hij slingerde een screenshot op Twitter met de tekst: 'Have you lost your damned minds?!?!?!'. De tweet werd massaal gedeeld.

De situatie werd nog pijnlijker, toen bleek dat de trui ook in andere kleuren met andere teksten beschikbaar was. Zo wordt de oranje versie met de tekst 'survival expert' gedragen door een blank jongetje. Hetzelfde geldt voor het blauwe exemplaar met dierenprint. 

De foto van het donkere jongetje is na alle ophef verwijderd van de website. In een verklaring verklaring aan CNN liet een woordvoerder van H&M weten dat het bedrijf excuses maakt aan iedereen die aanstoot heeft genomen aan de foto.