Volledig scherm
Monopoly. © Hasbro

In nieuwe Monopoly verdienen vrouwen meer dan mannen

Een van de bekendste bordspellen ter wereld, Monopoly, komt met een nieuwe versie waarin vrouwelijke spelers meer geld krijgen dan hun mannelijke tegenstanders. Ms. Monopoly zou het eerste spel ooit zijn waarin dat het geval is, aldus de Amerikaanse spel- en speelgoedfabrikant Hasbro.

In tegenstelling tot bij het klassieke spel, beginnen vrouwen met 1900 Monopoly-dollars, terwijl mannen slechts 1500 dollar in hun zak mogen steken. Ook krijgen vrouwelijke deelnemers elke keer als ze ‘start’ passeren 240 dollar, terwijl het voor mannelijke spelers bij de gebruikelijke 200 dollar blijft.

De makers wilden een spel maken waarbij vrouwen meer verdienen dan mannen. ,,Het is een leuke nieuwe kijk op het spel dat een wereld creëert waarin vrouwen een voordeel hebben dat mannen in het echte leven vaak genieten”, aldus directeur Jen Boswinkel in een verklaring. ,,Maar maak je geen zorgen, als de heren het spel goed spelen dan kunnen ze ook meer geld verdienen.”

De extra beloning voor dames is niet het enige verschil. In plaats van onroerend goed kopen, kunnen spelers investeren in uitvindingen van vrouwen. Denk daarbij aan wifi, chocoladekoekjes, kogelvrije vesten en de vaatwasser. Het vingerhoedje of de hoge hoed zijn vervangen door een notebook, pen, halter, vliegtuig, glas of de witte hoed van mevrouw Monopoly.

Wie vreest dat er niets van de klassieke variant overblijft, hoeft niet bang te zijn. De gevangenis, luxe belastingen en toevalskaarten zijn er nog steeds.

Kritiek

De aankondiging van het nieuwe spel komt een paar weken nadat het bedrijf kritiek kreeg op Monopoly Socialism, een versie waarbij spelers zich over het bord verplaatsen door bij te dragen aan gemeenschapsprojecten tenzij ze projecten kunnen stelen om vooruit te komen onder de noemer ‘winnen is voor kapitalisten’. Ook Ms. Monopoly kan rekenen op kritiek.

De tekst loopt verder door onder de tweets.

Het is niet de eerste keer dat Hasbro zijn Monopoly-merk gebruikt om controverse op gang te brengen. Het bedrijf kwam in 2018 ook met Monopoly voor Millennials, waarin het de draak steekt met stereotypische trends van dit millennium zoals avocadotoast en veganisme. De slogan van dit spel is ‘Vergeet onroerend goed. Je kunt het toch niet betalen’.

Ms. Monopoly is vanaf 10 september in de Verenigde Staten te bestellen.