Volledig scherm
Kevin (midden) verloor zijn ouders én zijn oma bij de ramp met vlucht MH17. Hij heeft het restaurant van zijn ouders nu weer geopend. © AD/Marco de Swart

Kevin moet dóór, voor zijn overleden ouders en hun restaurant

Nog geen 3 weken nadat Jenny Loh en Shun Po ('Popo') Fan omkwamen bij de vliegtuigcrash MH17 heeft hun zoon Kevin hun Rotterdamse Asian Glories heropend. 'Als het nodig is, komen we hier drie keer per week eten. Hij móet slagen', zeggen de vaste klanten.

196 Nederlanders verloren donderdag 17 juli 2014 het leven bij de vliegramp in Oekraïne. Dat zijn 196 levensverhalen die het verdienen verteld te worden. Dat nemen wij ons voor. De foto's van de slachtoffers worden alleen geplaatst na toestemming van de directe familie.

Volledig scherm
© anp
Quote

Alleen het restaurant heeft mijn prioriteit. De erfenis van mijn ouders mag niet verloren gaan

Kevin Fan
Volledig scherm
© ap
Volledig scherm
© anp
Quote

Vanwege Jenny en Popo willen we dat Kevin slaagt. Al moeten we daarvoor voortaan drie keer per week dineren in Asian Glories

Een klant
Volledig scherm
© anp
Quote

Ik denk 24 uur per dag aan mijn ouders. Praat in gedachten met hen

Kevin

De bloemen voor de deur zijn grotendeels opgeruimd, keukenspullen zijn bijbesteld en het bestek is gepoetst. Net als de vloer. Banale zaken gezien de omstandigheden, zou je denken. Maar zoon Kevin - die ook zijn oma verloor bij de vliegramp op 17 juli - put juist kracht en moed uit de opfrisbeurt van het restaurant van zijn overleden ouders, zegt hij.

Daarom ook meed hij alle herdenkingsbijeenkomsten in Amsterdam en Eindhoven en zocht hij geen contact met andere MH17-nabestaanden om verdriet te delen. Geen tijd. 'Alleen het restaurant heeft mijn prioriteit. Omdat mijn vader en moeder 15 jaar lang zoveel moeite hebben gedaan om dat op te bouwen. Bloed, zweet en tranen. Hun erfenis mag niet verloren gaan. Hun klanten evenmin. Ik doe daarom geen speciaal herdenkingsdiner, ik wil gewone gasten binnen.'

Volgeboekt
En op de eerste dag van heropening hoeft hij niet bang te zijn voor lege stoelen. De lunch is goed bezet, de avond volgeboekt. Wijn vloeit en er wordt zelfs voorzichtig gelachen. Maar voordat ze het Chinees/Maleisische restaurant verlaten, omhelzen alle gasten Kevin. Vaak onhandig, met tranen in hun ogen. Het lijkt erop dat hij hen troost en geruststelt in plaats van andersom: 'Het komt goed.' En: 'We geven niet op.' Ze krijgen allemaal een boekenlegger mee met gedichten en de beeltenis van het omgekomen echtpaar.

Een man vertelt dat hij diezelfde avond nog naar Sydney vliegt, maar dat hij daarvoor per se bij Kevin wilde lunchen. Als een soort steunbetuiging. Een ander: 'We kwamen eigenlijk niet voor het eten. Maar uit eerbetoon aan Jenny en Popo. Zulke geweldige mensen. Vanwege hen willen we dat Kevin slaagt. Al moeten we daarvoor voortaan drie keer per week dineren in Asian Glories. Dit moet lukken.'

Alles op alles
Kevin zegt dat hij alles op alles zet om daarin te slagen. Ook al dient hij daarvoor zijn eigen emoties aan de kant te schuiven. 'De afgelopen weken heb ik nauwelijks tijd voor mezelf gehad. Ik moest praktische dingen voor mijn ouders afhandelen: bankzaken, de huur, spullen voor hun identificatie opzoeken, hun administratie. Verder zijn er twee mensen weg. Dus heb ik een oom gevraagd en iemand anders om in de zaak te staan.'

'Ik hoor wel eens: hoe kun je zo rationeel en praktisch blijven in jouw situatie? Lelijk gezegd: ik heb geen andere optie. Familie, het personeel, de klanten: alle ogen zijn op mij gericht nu de kok en de gastvrouw er niet meer zijn. Vanwege hen moet ik door. Maar ook voor mezelf. Zo overleef ik. Ik kan wel thuis gaan zitten, maar dat helpt mij niet. Ik voel mij het beste in hun zaak.'

'Boos ben ik niet. Niet op Russen, Oekraïners of op de vliegmaatschappij. Die emotie brengt mij niets. Ik denk 24 uur per dag aan mijn ouders. Praat in gedachten met hen en zeg hen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken.'

Lees meer levensverhalen van de 196 Nederlanders via onze interactieve kaart. Lees alles over rampvlucht MH17 in ons dossier.