Volledig scherm
© Twitter

Klant klaagt Ryanair aan vanwege dure instapkaarten en wint

420 euro extra betalen omdat hij zijn boarding passen niet geprint had? Dat ging Lucas Marshall uit Chapel-en-le-Frith te ver. De 34-jarige Brit sleepte Ryanair voor de rechter, stuurde deurwaarders op ze af en hield er uiteindelijk zelf een mooie schadevergoeding van 800 euro aan over.

De problemen begonnen toen Marshall in februari -na een deugddoende vakantie met zijn gezin- wilde terugkeren vanuit de Canarische Eilanden. Door een probleem met het boekingsnummer konden ze hun instapkaarten niet afdrukken. Enkel als er een flinke som geld op tafel gelegd werd, kon hij samen met zijn vrouw en vier kinderen vertrekken.

Omdat de tijd drong, zat er op dat moment niets anders op dan te betalen. Snel volgde er echter een nieuwe koude douche: de familie kon niet meer naast elkaar zitten, de zesjarige Ellenor belandde zelfs tussen volslagen onbekenden.

"Laat niet over me heen lopen"
"Sommige mensen zullen daar misschien niets op zeggen, maar ik laat niet graag over me heen lopen", stelt de baas van een tuinarchitectuurbedrijf. "Dit was toch gewoon belachelijk? Ze pakken je 420 euro af voor een stuk papier, terwijl alles al betaald is. Het ging mij om het principe."

"Tien minuten kreeg ik om dat geld bij elkaar te krijgen. Op het eind van een vakantie houd je natuurlijk niet zo veel meer over, maar ik 'mocht' ook met kredietkaart betalen. Ze blijven je pesten tot ze hun geld hebben. Ik voelde mij met de rug tegen de muur gezet en daar houd ik niet van."

Boze brieven
Toen de familie weer thuis was, stuurde Marshall enkele boze brieven naar het kantoor in Engeland en het hoofdkwartier in Ierland. Hij eiste zijn geld terug, maar een antwoord zou hij nooit krijgen. Vervolgens stapte de man moegetergd naar de rechtbank.

Omdat Ryanair ook daar verstek gaf, werd de zaak in het voordeel van Marshall beslecht. En het mooiste van al: de prijsbreker kreeg zelfs deurwaarders over de vloer om de som op te eisen. In december volgde dan eindelijk de cheque van 800 euro, excuses zijn er nog steeds niet gekomen.

"Ze zijn me al die tijd gewoon blijven negeren. Kun je nagaan hoeveel deugd het dan doet als je toch beloond wordt voor je strijd... Het was me echt niet om het geld te doen, maar ik had wel eens hun gezichten willen zien toen die deurwaarders daar binnenstapten", besluit Marshall.

  1. Stewardess van iconische foto aanslag Zaventem dreigt baan te verliezen

    Stewardess van iconische foto aanslag Zaventem dreigt baan te verliezen

    De kleren aan flarden gescheurd, helemaal onder het stof, zwaargewond en duidelijk in shock. Eén foto maakte van Nidhi Chaphekar het symbool voor de terreur van 22 maart 2016. De Indiase stewardess moest na de aanslag op de luchthaven van Zaventem 23 operaties ondergaan en lang revalideren. Nu dreigt ze haar baan bij Jet Airways te verliezen door het dreigende faillissement van de Indische luchtvaartmaatschappij. Toch blijft ze optimistisch.