Volledig scherm
Winterbanden zijn verplicht in Duitsland. © DPA

'Nederlander kent strengere Duitse winterbandregels niet'

Verreweg de meeste Nederlanders (87 procent) weten niet dat Duitsland vanaf 1 januari de regels voor het gebruik van winterbanden aanscherpt. Wie niet met de juiste banden over de Duitse wegen rijdt, riskeert een boete van minimaal 60 euro, waarschuwt de BOVAG.

Onderzoeksbureau Markteffect vroeg 1.026 Nederlandse automobilisten in opdracht van BOVAG of ze bekend zijn met de nieuwe winterbandregels in Duitsland. Maar liefst 86 procent van de ondervraagden antwoordde daar 'nee'op. 

'Sneeuwvlokjessymbool'

Met ingang van komend jaar volstaat de aanduiding M+S niet meer als kwalificatie voor winter- en vierseizoenenbanden maar is het 'sneeuwvlokjessymbool' verplicht. De Duitse overheid verplicht het symbool vanaf 1 januari voor alle banden die op en na die datum worden geproduceerd en gemonteerd. De boete bedraagt minimaal 60 euro

Van de personen die aangaven deze winter door Duitsland te gaan rijden is 14 procent op de hoogte, 30 procent weet dat er wel iets wijzigt, maar niet wat en 56 procent zegt helemaal geen weet van de nieuwe regels te hebben. 93 procent denkt bovendien met de markering M+S wel gewoon te voldoen aan de aanstaande Duitse wetgeving. Bijna zes op de tien respondenten weet niet of hun eigen banden zijn voorzien van het sneeuwvlokje en zelfs driekwart kan niet zeggen of er wel of niet M+S op de band staat.

Overgangsregeling

Alle vóór 1 januari 2018 geproduceerde winter- en vierseizoenenbanden zijn volgens de BOVAG vrijgesteld van de nieuwe Duitse plicht, ongeacht of ze na die datum daadwerkelijk worden gemonteerd. Er mag nog mee worden rondgereden tot 30 september 2024. Op de zijkant van alle banden staat een zogenaamde DOT-code, bestaande uit vier cijfers die de week en het jaar van productie weergeven. Indien er door Duitsland wordt gereisd en na de jaarwisseling worden nieuwe banden gemonteerd, moet er dus goed op deze code in combinatie met alleen M+S worden gelet, meldt de BOVAG op zijn website

In Duitsland wordt ook overwogen om een minimale profieldiepte van 4 millimeter voor winterbanden verplicht te stellen, net zoals dat nu al in Oostenrijk en Tsjechië geldt. De Bond adviseert Nederlandse wintersporters die richting de Alpen trekken om te zorgen voor winter- of vierseizoenenbanden met minimaal 4 millimeter profiel én met het sneeuwvlokjessymbool zodat ze tijdens heen- en terugreis aan de wet voldoen.

Oostenrijk, Zwitserland

In Oostenrijk geldt geen winterbandenverplichting maar moeten automobilisten tussen 1 november en 15 april wel het hoofd kunnen bieden aan winterse omstandigheden. Hetzij met winterbanden voorzien van de aanduiding M+S en een profiel van minstens vier millimeter diep, hetzij met sneeuwkettingen om zomerbanden.

In Zwitserland geldt evenmin een winterbandenverplichting. Maar automobilisten moeten wel elke situatie meester kunnen. Komt het bij winterweer tot een ongeval en heeft uw eigen wagen zomerbanden dan dreigt mede-aansprakelijkheid. Wie met winterbanden rijdt, moet banden hebben met een profiel van minstens 1,6 millimeter diep.    

Italie en Frankrijk

In Italië kan elke provincie zelf bepalen of winterbanden verplicht zijn. Dat wordt aangeduid met verkeersborden. In Frankrijk geldt geen winterbandenverplichting. Verkeersborden met een witte autoband met een sneeuwketting tegen een blauwe achtergrond geven aan waar sneeuwkettingen zijn voorgeschreven. Als alleen winterbanden voldoende zijn, staat dat op borden. Die kunnen gewisseld worden afhankelijk van de weersomstandigheden. 

België en Luxemburg

In België zijn winterbanden niet verplicht. Sneeuwkettingen of spijkerbanden mogen alleen worden gemonteerd als het wegdek is bedekt met sneeuw en/of ijs en niet beschadigd raakt. In het groothertogdom Luxemburg zijn winterbanden verplicht bij sneeuw en ijs.